Teologia a czas. O znaczeniu czasu we współczesnym dyskursie teologicznym i antropologicznym

Jerzy Eugeniusz Gocko

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
http://orcid.org/0000-0002-6513-5681


Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie czasu i temporalności człowieka jako istotnych faktorów we współczesnym dyskursie teologicznym i antropologicznym. Niemała w tym zasługa dynamicznego rozwoju eklezjologii doby Soboru Watykańskiego II, a zwłaszcza wypracowania wizji Kościoła jako wspólnoty zbawienia, który nie urzeczywistnia się gdzieś na obrzeżach historii świata i ludzkości, czy poza nią. Studium będzie także okazją do ukazania złożonego procesu uhistorycznienia teologii, do przywołania wielkich teologów, którzy mieli w nim znaczny udział, a także do zwrócenia uwagi na historyczny sposób argumentowania we współczesnych debatach teologicznych.

Słowa kluczowe:

czas, historia, teologia, teologia historii, Sobór Watykański II



Bartnik, C.S., Chrystus jako sens historii (Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej 1987).

Bartnik, C.S., Eseje o historii zbawienia (Lublin: Standruk 2002).

Bartnik, C.S., Hermeneutyka personalistyczna (Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski – d Polihymnia 1994).

Bartnik, C.S., Historia i myśl (Lublin: Pracownia Poligraficzna przy Prywatnym Katolickim Liceum Ogólnokształcącym 1995).

Bartnik, C.S., Historia ludzka i Chrystus. Szkice z chrześcijańskiej wizji dziejów (Katowice: Księgarnia Świętego Jacka 1987).

Bartnik, C.S., Osoba i historia. Szkice z filozofii historii (Lublin: Standruk 2001).

Bartnik, C.S., „Poznanie historyczne w teologii”, Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 19/2 (1972) 145-158.

Bartnik, C.S., Teologia historii (Lublin: Standruk 1999).

Cano, M., O źródłach teologii. Według wydania: Serwacego Sassena, nakładem spadkobierców Arnolda Byrckmanna, w Lowanium 1564 roku. W oparciu o wydanie Juan Belda Plans, De locis theologicis, Biblioteca de Autores Cristianos, Madrid 2006 (tł. J. Wojtkowski) (Olsztyn: Wojtkowski 2016).

Dadaczyński, J., „Kilka uwag o logice teologii”, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce 57 (2014) 33-58 [Numer specjalny: nauka i religia].

Feiner, J. et al. (red.) Mysterium Salutis. Grundriß heilsgeschichtlicher Dogmatik (Einsiedeln – Zurich – Köln: Benziger 1965-1976) I-V.

Fuchs, J., Ricercando la verità morale (Teologia morale. Studi e testi 6; Cinisello Balsamo: San Paolo 1996).

Geiselmann, J.R., Die katholische Tübinger Schule. Ihre theologische eigenart (Freiburg – Basel – Wien: Herder 1964).

Gocko, J., Kościół obecny w świecie – posłany do świata. Teologiczno-społeczne aspekty posłannictwa Kościoła w świecie po Soborze Watykańskim II (Lublin: Wydawnictwo KUL 2003).

Góźdź, K., Teologia człowieka. Z najnowszej antropologii niemieckiej (Lublin: Wydawnictwo KUL 2006).

Góźdź, K., „Teologiczne rozumienie historii u Wolfharta Pannenberga”, Collectanea Theologica 54/4 (1984) 69-82.

Greniuk, F., Katolicka teologia moralna w poszukiwaniu własnej tożsamości (Lublin: RW KUL 1993).

Heidegger, M., Sein und Zeit (Halle: Niemeyer 1927).

Leube, M., Das Tübinger Stift 1770 – 1950. Geschichte des Tübinger Stifts (Stuttgart: Steinkopf 1954).

Liszka, P., Wpływ nauki o czasie na refleksję teologiczną (Warszawa: Palabra 1992).

Macheta, K., „Teologia historyczna”, Historia i Logos (red. K. Macheta – K. Góźdź – M. Kowalczyk) (Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski 1991) 264-278.

Nagórny, J., „Rola wiodących idei biblijnych w teologii moralnej”, Veritatem facientes. Księga Pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Franciszka Greniuka (red. J. Nagórny – J. Wróbel) (Lublin: RW KUL 1997) 259-292.

Nagórny, J., Teologiczna interpretacja moralności Nowego Przymierza (Lublin: RW KUL 1989).

Rabczyński, P., „Historia sacra a historia profana. Szkic z teologii historii”, Forum Teologiczne 18 (2017) 123-134. (Crossref)

Rahner, K., Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa (tł. T. Mieszkowski) (Warszawa: Pax 1987).

Seckler, M., „Die ekklesiologische Bedeutung des Systems der ‘loci theologici’. Erkenntnistheoretische Katholizität und strukturale Weisheit”, Weisheit Gottes – Weisheit der Welt. Festschrift für Joseph Kardinal Ratzinger zum 60. Geburtstag (red. W. Baier – S.O. Horn – V. Pfnürr) (Sankt Ottilien: EOS 1987) I, 37-65.

Sobór Watykański II, Dekret o formacji kapłańskiej „Optatam totius” (1965).

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym „Dei verbum” (1965).

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes” (1965).

Szymik, J.: „Loci theologici”, Leksykon teologii fundamentalnej (red. M. Rusecki et al.) (Lublin – Kraków: Wydawnictwo „M” 2002) 757-761.

Xhaufflaire, M., La théologie politique. Introduction à la théologie politique de Jean-Baptiste Metz (Cogitatio fidei 69, Paris: Cerf 1972) I.

Pobierz

Opublikowane
2020-12-21


Gocko, J. E. (2020). Teologia a czas. O znaczeniu czasu we współczesnym dyskursie teologicznym i antropologicznym. Verbum Vitae, 38(1), 353–364. https://doi.org/10.31743/vv.10187

Jerzy Eugeniusz Gocko  Jerzy@Gocko.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Jerzy Gocko, salezjanin, profesor nauk teologicznych, kierownik Katedry Teologii Moralnej Społecznej KUL, wykładowca w WSD Towarzystwa Salezjańskiego w Krakowie, redaktor naczelny czasopism Seminare. Poszukiwania naukowe i Roczniki Teologiczne, z. 3: Teologia moralna. Zainteresowania naukowe: problematyka moralna życia społecznego, nauczanie społeczne Kościoła.

http://orcid.org/0000-0002-6513-5681



Licencja

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU