Teologia a czas. O znaczeniu czasu we współczesnym dyskursie teologicznym i antropologicznym
Jerzy Eugeniusz Gocko
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polskahttp://orcid.org/0000-0002-6513-5681
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie czasu i temporalności człowieka jako istotnych faktorów we współczesnym dyskursie teologicznym i antropologicznym. Niemała w tym zasługa dynamicznego rozwoju eklezjologii doby Soboru Watykańskiego II, a zwłaszcza wypracowania wizji Kościoła jako wspólnoty zbawienia, który nie urzeczywistnia się gdzieś na obrzeżach historii świata i ludzkości, czy poza nią. Studium będzie także okazją do ukazania złożonego procesu uhistorycznienia teologii, do przywołania wielkich teologów, którzy mieli w nim znaczny udział, a także do zwrócenia uwagi na historyczny sposób argumentowania we współczesnych debatach teologicznych.
Słowa kluczowe:
czas, historia, teologia, teologia historii, Sobór Watykański IIBibliografia
Bartnik, C.S., Chrystus jako sens historii (Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej 1987).
Bartnik, C.S., Eseje o historii zbawienia (Lublin: Standruk 2002).
Bartnik, C.S., Hermeneutyka personalistyczna (Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski – d Polihymnia 1994).
Bartnik, C.S., Historia i myśl (Lublin: Pracownia Poligraficzna przy Prywatnym Katolickim Liceum Ogólnokształcącym 1995).
Bartnik, C.S., Historia ludzka i Chrystus. Szkice z chrześcijańskiej wizji dziejów (Katowice: Księgarnia Świętego Jacka 1987).
Bartnik, C.S., Osoba i historia. Szkice z filozofii historii (Lublin: Standruk 2001).
Bartnik, C.S., „Poznanie historyczne w teologii”, Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 19/2 (1972) 145-158.
Bartnik, C.S., Teologia historii (Lublin: Standruk 1999).
Cano, M., O źródłach teologii. Według wydania: Serwacego Sassena, nakładem spadkobierców Arnolda Byrckmanna, w Lowanium 1564 roku. W oparciu o wydanie Juan Belda Plans, De locis theologicis, Biblioteca de Autores Cristianos, Madrid 2006 (tł. J. Wojtkowski) (Olsztyn: Wojtkowski 2016).
Dadaczyński, J., „Kilka uwag o logice teologii”, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce 57 (2014) 33-58 [Numer specjalny: nauka i religia].
Feiner, J. et al. (red.) Mysterium Salutis. Grundriß heilsgeschichtlicher Dogmatik (Einsiedeln – Zurich – Köln: Benziger 1965-1976) I-V.
Fuchs, J., Ricercando la verità morale (Teologia morale. Studi e testi 6; Cinisello Balsamo: San Paolo 1996).
Geiselmann, J.R., Die katholische Tübinger Schule. Ihre theologische eigenart (Freiburg – Basel – Wien: Herder 1964).
Gocko, J., Kościół obecny w świecie – posłany do świata. Teologiczno-społeczne aspekty posłannictwa Kościoła w świecie po Soborze Watykańskim II (Lublin: Wydawnictwo KUL 2003).
Góźdź, K., Teologia człowieka. Z najnowszej antropologii niemieckiej (Lublin: Wydawnictwo KUL 2006).
Góźdź, K., „Teologiczne rozumienie historii u Wolfharta Pannenberga”, Collectanea Theologica 54/4 (1984) 69-82.
Greniuk, F., Katolicka teologia moralna w poszukiwaniu własnej tożsamości (Lublin: RW KUL 1993).
Heidegger, M., Sein und Zeit (Halle: Niemeyer 1927).
Leube, M., Das Tübinger Stift 1770 – 1950. Geschichte des Tübinger Stifts (Stuttgart: Steinkopf 1954).
Liszka, P., Wpływ nauki o czasie na refleksję teologiczną (Warszawa: Palabra 1992).
Macheta, K., „Teologia historyczna”, Historia i Logos (red. K. Macheta – K. Góźdź – M. Kowalczyk) (Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski 1991) 264-278.
Nagórny, J., „Rola wiodących idei biblijnych w teologii moralnej”, Veritatem facientes. Księga Pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Franciszka Greniuka (red. J. Nagórny – J. Wróbel) (Lublin: RW KUL 1997) 259-292.
Nagórny, J., Teologiczna interpretacja moralności Nowego Przymierza (Lublin: RW KUL 1989).
Rabczyński, P., „Historia sacra a historia profana. Szkic z teologii historii”, Forum Teologiczne 18 (2017) 123-134. (Crossref)
Rahner, K., Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa (tł. T. Mieszkowski) (Warszawa: Pax 1987).
Seckler, M., „Die ekklesiologische Bedeutung des Systems der ‘loci theologici’. Erkenntnistheoretische Katholizität und strukturale Weisheit”, Weisheit Gottes – Weisheit der Welt. Festschrift für Joseph Kardinal Ratzinger zum 60. Geburtstag (red. W. Baier – S.O. Horn – V. Pfnürr) (Sankt Ottilien: EOS 1987) I, 37-65.
Sobór Watykański II, Dekret o formacji kapłańskiej „Optatam totius” (1965).
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym „Dei verbum” (1965).
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes” (1965).
Szymik, J.: „Loci theologici”, Leksykon teologii fundamentalnej (red. M. Rusecki et al.) (Lublin – Kraków: Wydawnictwo „M” 2002) 757-761.
Xhaufflaire, M., La théologie politique. Introduction à la théologie politique de Jean-Baptiste Metz (Cogitatio fidei 69, Paris: Cerf 1972) I.
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Jerzy Gocko, salezjanin, profesor nauk teologicznych, kierownik Katedry Teologii Moralnej Społecznej KUL, wykładowca w WSD Towarzystwa Salezjańskiego w Krakowie, redaktor naczelny czasopism Seminare. Poszukiwania naukowe i Roczniki Teologiczne, z. 3: Teologia moralna. Zainteresowania naukowe: problematyka moralna życia społecznego, nauczanie społeczne Kościoła.
http://orcid.org/0000-0002-6513-5681Licencja
Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU