Homosexual Acts in the Opinion of the Early Christian Writers


Abstract

The Fathers of the Church, apart from problems of a doctrinal nature, gave their opinions on homosexual acts. They did not devote separate works to them, rather they were occasional voices, which does not mean that this problem did not exist and was ignored in the early Christian Church. The eval­uation of homosexual acts most frequently appeared in patristic literature in relation to comments on biblical texts that mentioned such behaviours and has always been negative. Moreover, this subject oc­casionally occurs in monastic rules, in which homosexuality was unequivocally condemned. The present paper analyses these texts of the early Christian writers Eastern and Western Church that provide moral evaluations of homosexual acts.

 


Keywords

Church Fathers; homosexuality; moral evaluation; nature

Ambrosiaster, Commentaria in epistulam ad Romanos (PL 17, 45–184); tł. J. Sulowski: Ambrozjaster, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian (Źródła Myśli Teologicznej 19; Kraków: WAM 2000).

Ambroży z Mediolanu, Listy (tł. P. Nowak; red. J. Naumowicz) (Biblioteka Ojców Kościoła 9; Kraków: Wydawnictwo M 1997) I.

Apophthegmata Patrum. Alphabetikon (Gerontikon) (PG 65, 76–440); tł. M. Borkowska: Apoftegmaty Ojców pustyni. I. Gerontikon. Księga Starców (Źródła Monastyczne 4; Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 1994).

Augustinus, Contra Iulianum (PL 44, 641–874); tł. W. Eborowicz: Św. Augustyn, Przeciw Julianowi (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 19/2; Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1977).

Augustinus, De civitate Dei (PL 41, 13–804); tł. W. Kornatowski: Święty Augustyn, O państwie Bożym (Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1977) I–II.

Epistula Barnabae (red. P. Prigent – R.A. Kraft) (Sources chrétiennes 172; Paris: Cerf 1971); tł. A. Świderkówna: „List Barnaby”, Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, wyd. 2 (Biblioteka Ojców Kościoła 10; Kraków: Wydawnictwo M 2010) 179–204.

Basilius Magnus, Epistulae (PG 32, 220–1112); tł. W. Krzyżaniak: Św. Bazyli Wielki, Listy (Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1972).

Cesarius ep. Arelatensis, Sermones (Sources chrétiennes 175, 243, 330; Paris: Cerf 1971, 1978, 1986) I–III; tłum. S. Ryznar, J. Pochwat: Św. Cezary z Arles, Kazania do ludu (Źródła Myśli Teologicznej 57; Kraków: WAM 2011).

Codex Theodosianus I-XV (Sources chrétiennes 531; Paris: Cerf 2009).

Didache (red. A. Tuilier – W. Rordorf) (Sources chrétiennes 248; Paris: Cerf 1978); tł. Świderkówna: „Didache”, Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, wyd. 2 (Biblioteka Ojców Kościoła 10; Kraków: Wydawnictwo M 2010) 33–44.

Fructuosus Bracarensis, „Regula monachorum”, Santos Padres Españoles (Biblioteca de autores cristianos 321; Madrid: Catolica 1971) II, 137–162; tł. P. Wygralak: „Świętego Fruktuoza Reguła mnichów”, Zachodnie reguły monastyczne (Źródła Monastyczne 50; Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 2013) 1049–1076.

Hieronymus Stridonensis, Epistulae; tł. J. Czuj – M. Ożóg: Hieronim ze Strydonu, Listy. III. (80–115) (Źródła Myśli Teologicznej 61; Kraków: WAM 2011).

Ioannes Chrysostomus, In epistulam ad Romanos homiliae (PG 60, 391–682); tł. T. Sinko: Św. Jan Chryzostom, Homilie na List św. Pawła do Rzymian (Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT 1995) I/1.

Marius Victorinus, Adversus Arium (PL 8, 1039–1140).

Origenes, Commentarii in Epistulam ad Romanos (PG 14, 833–1292); tł. S. Kalinkowski: Orygenes, Komentarz do Listu świętego Pawła do Rzymian (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 57; Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej 1994) I.

Origenes, Homiliae in Leviticum (Sources chrétiennes 286–287; Paris: Cerf 1981) I-II; tł. S. Kalinkowski: Orygenes, Homilie o Księdze Kapłańskiej (Źródła Myśli Teologicznej 69; Kraków: WAM 2013).

Pachomius Tabennensis, Pachomiana latina (PL 23, 65–90); tłum. A. Bober, M. Starowieyski: „Reguła świętego Pachomiusza”, Pachomiana latina (Źródła Monastyczne 11; Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 1996) 123–172.

Pelagius, Expositiones XIII epistularum Pauli. Ad Romanos (PL 1, 1110–1181); tł. A. Baron – F. Czarnota – T. Górski: Pelagiusz, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian (Źródła Myśli Teologicznej 15; Kraków: WAM 1999).

Theodoretus Cyrensis, Interpretatio in XII epistulas s. Pauli. Ad Corinthios (PG 82, 225–272); tł. S. Kalinkowski: Teodoret z Cyru, Komentarz do I i II Listu do Koryntian (Źródła Myśli Teologicznej 9; Kraków: WAM 1998).

Theodoretus Cyrensis, Interpretatio in XII epistulas s. Pauli. Ad Romanos (PG 82, 43–226); tł. S. Kalinkowski: Teodoret z Cyru, Komentarz do Listu św. Pawła Apostoła do Rzymian (Źródła Myśli Teologicznej 5; Kraków: WAM 1997).

Theodoretus Cyrensis, Interpretatio in XII epistulas s. Pauli. Ad Timotheum (PG 82, 787–830); tł. S. Kalinkowski: Teodoret z Cyru, Komentarz do Listów Pawłowych do Tesaloniczan, Tymoteusza, Tytusa, Filemona i Hebrajczyków (Źródła Myśli Teologicznej 20; Kraków: Wydawnictwo WAM 2001) 135–162.

Titus Flavius Clemens, Paedagogus (PG 8, 247–684); tł. M. Szarmach: Klemens Aleksandryjski, Wychowawca (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2012).

Titus Flavius Clemens, Stromata (PG 8, 689 – 9, 602); tł. J. Niemirska-Pliszczyńska: Klemens Aleksandryjski, Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy (Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX – Akademia Teologii Katolickiej 1994) I–II.

Altaner, B. – Stuiber, A., Patrologia (tł. P. Pachciarek) (Warszawa: PAX 1990).

Brooten, B.J., „Patristic Interpretations of Romans 1:26”, Studia Patristica 18 (1985) 287–291.

Brown, P., Ciało i społeczeństwo. Mężczyźni, kobiety i abstynencja seksualna we wczesnym chrześcijaństwie
(tł. I. Kania) (Kraków: Homini 2006).

de Bruyn, T., Pelagius’s Commentary on St Paul’s Epistle to the Romans (Oxford: Clarendon 1998).

de Bruyn, T., „Ambrosiaster’s Interpretations of Romans 1:26–27”, Vigiliae christianae 65/5 (2011) 463–483.

Kowalski, M., „Apokaliptyczny gniew Boga i jego miejsce w Ewangelii Pawła (Rz 1,18-32)”, Verbum Vitae 33 (2018) 203–249. https://doi.org/10.31743/vv.2018.33.09

Martini, C., Ambrosiaster. De auctore, operibus, theologia (Romae: Pontificium Athenaeum Antonianum 1944).

Morin, G., „Hilarius l’Ambrosiaster”, Revue Bénédictine 20 (1903) 113–121.

Morin, G., „La critique dans une impase: á propos du cas d‘Ambrosisater”, Revue Bénédictine 40 (1928) 251–255.

Morin, G., „Qui est l’Ambrosiaster? Solution nouvelle”, Revue Bénédictine 31 (1914) 1–34.

Naumowicz, J., „Okresy życia ludzkiego według Ojców Kościoła”, Vox Patrum 56 (2011) 249–259.

Oden, T.C., „The Classic Christian Exegesis on Romans 1:22–28”, Staying the Course. Supporting the Church’s Position on Homosexuality (red. M.D. Dunnam – H.N. Maloney) (Nashville, TN: Abingdon Press 2003) 85–96.

Petersen, W.L., „On the Study of ‘Homosexuality’ in Patristic Sources”, Studia Patristica 20 (1989) 283–288.

Starowieyski, M., „Wstęp”, Księga Starców (Gerontikon) (Ojcowie Żywi 5; Kraków: Znak 1983) 5–39.

Starowieyski, M., Nowy słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa (Poznań: Święty Wojciech 2018).

Published : 2021-03-03


Czyżewski, B. (2021). Homosexual Acts in the Opinion of the Early Christian Writers. Verbum Vitae. https://doi.org/10.31743/vv.11157

Bogdan Stanisław Czyżewski  czybo@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland  Poland
https://orcid.org/0000-0002-6040-5523

Ks. Bogdan Czyżewski, prezbiter archidiecezji gnieźnieńskiej, profesor nauk teologicznych, wykładowca patrologii, historii Kościoła starożytnego i języków klasycznych na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Zakładu Teologii Historycznej WT UAM, prezes Sekcji Patrystycznej przy Komisji ds. Nauki Katolickiej Konferencji Episkopatu Polski.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

(1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC license Attribution-NoDerivatives 4.0 International) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. 

(2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.

(3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).