Digital Competences and Digital Skills in the Legal Regulation of the Digital Transformation of the European Union

Grażyna Szpor

Cardinal Stefan Wyszyński University in Warszawa , Poland
https://orcid.org/0000-0002-3264-9360

Paweł Hajduk

Cardinal Stefan Wyszyński University in Warszawa , Poland
https://orcid.org/0000-0001-5583-2267


Abstract

In the digital transformation process, the phases focusing on technical and economic aspects were followed by a phase exposing human capital issues. In approximately 3,000 acts of the European Union relating to the digital transformation process published in Eur-lex, as well as in an increasing number of national acts of the Member States, the terms “digital competences” and “digital skills” appear. They occur, inter alia, in the context of the financing of development tasks and their achievement indicators. In the application of existing law, it must be taken into account that the scopes and interrelationships of these new terms are framed differently. This ambiguity may have a negative impact on the effectiveness of digital transformation. It is postulated that the terminological consistency of the multi-level regulation should be improved and, in doing so, it should be noted that the prominence of digital skills in prospective acts and the way in which knowledge is captured can affect the use of the potential of universities.

Keywords:

digital, competence, digital skills, higher education, knowledge, professional qualifications, EU law, digital transformation



Balicki, Adam. Wsparcie rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Komentarz. LEX/el, 2024.

Britannica. “What is the Plural Form of Competence.” Accessed March 18, 2024. https://www.britannica.com/dictionary/eb/qa/what-is-the-plural-form-of-competence.

Cambridge Dictionary. “Competence.” Accessed February 25, 2024. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/competence.

Curtin, Deirdre, and Tatevik Manucharyan. “Legal Acts and Hierarchy of Norms in EU Law.” In The Oxford Handbook of European Union Law, edited by Anthony Arnull and Damian Chalmers, 103–25. Oxford: Oxford University Press, 2015.

Gallardo-Echenique, Eliana, Janaina Minelli de Oliveira, Luis Marqués-Molias, Francesc Esteve-Mon, Yuan Wang, and Ryan Baker. “Digital Competence in the Knowledge Society.” MERLOT Journal of Online Learning and Teaching 11, no. 1 (2015).

Holyst, Brunon, and Roman Hauser, eds. Wielka Encyklopedia Prawa. Vol. 22, Prawo informatyczne. Edited by Grażyna Szpor and Lucjan Grochowski. Warszawa:Fundacja “Ubi societas, ibi ius”, 2021.

Ilomäki, Liisa, Anna Kantosalo, and Minna Lakkala. “What is Digital Competence?.” European Schoolnet (EUN), 1–12. Accessed March 18, 2024. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/088eb0f0-ec4a-4a73-8013-4f31538c31a2/content.

Lamri, Jeremy. Kompetencje XXI wieku. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2021.

Mazurkiewicz, Dorota. “Pojęcie kompetencji w prawie administracyjnym.” Państwo i Prawo 43, no. 3 (1988): 72–82.

Morrison, James J. “Legislative Technique and the Problem of Suppletive and Constructive Laws.” Tulane Law Review 9, no. 4 (1934–1935): 544–65.

Pettersson, Fanny. “On the Issues of Digital Competence in Educational Contexts – A Review of Literature.” Education and Information Technologies 23, no. 3 (2018): 1005–21. (Crossref)

Słownik Języka Polskiego PWN. “Kompetencje.” Accessed March 18, 2024. https://sjp.pwn.pl/szukaj/kompetencje.html.

Szpor, Grażyna. “Gra o cyfrową Europę.” In Internet. Globalne gry. Global Games, edited by Agnieszka Gryszczyńska, Grażyna Szpor, and Wojciech Wiewiórowski, 343–53. Warszawa: C.H. Beck, 2022.

Szpor, Grażyna. “Model podnoszenia kompetencji cyfrowych." In Internet. Hacking, edited by Agnieszka Gryszczyńska, Grażyna Szpor, and Wojciech Wiewiórowski, 325–6. Warszawa: C.H. Beck, 2023.

Szpor, Grażyna. “O rozróżnianiu celów i zadań w prawie publicznym.” In Administracja w demokratycznym państwie prawnym, Księga Jubileuszowa Profesora Czesława Martysza, edited by Andrzej Matan, 745–56. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2022.

Szpor, Grażyna. “Sukcesy i porażki 20-lecia informatyzacji administracji.” In Prawo Nowych Technologii. Księga z okazji jubileuszu 20-lecia działalności Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej i Studenckiego Koła Naukowego – Blok Prawa Komputerowego, edited by Jacek Gołaczyński, 72–87. Warszawa: C.H. Beck, 2022.

Szpor, Grażyna. “The Notion of Digital Transformation.” In Instruments of Public Law: Digital Transformation during the Pandemic, edited by Irena Lipowicz, Grażyna Szpor, Aleksandra Syryt, 7–19. London: Routledge, 2022. E-book. (Crossref)

Szpor, Grażyna, Małgorzata Ganczar, and Agnieszka Gryszczyńska. “Transformacja cyfrowa samorządu terytorialnego.” In System Prawa Samorządu Terytorialnego, vol. 3, Samodzielność samorządu terytorialnego – granice i perspektywy, edited by Irena Lipowicz, 609–88. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2023.

Szwarc, Monika. “Akty ustawodawcze i nieustawodawcze w prawie Unii Europejskiej.” In Podstawy i źródła prawa Unii Europejskiej. System Prawa Unii Europejskiej, vol. 1, edited by Stanisław Biernat, C.H. Beck, 831–74. Warszawa: C.H. Beck, 2020.

Szyrski, Mariusz. “Teoretyczne zasady podziału zadań i kompetencji organów właściwych w sprawach jawności i jej ograniczeń.” In Jawność i jej ograniczenia, vol. 9, Zadania i kompetencje, edited by Grażyna Szpor and Bogumił Szmulik, 1–39. Warszawa: C.H. Beck, System Informacji Prawnej, 2015.

Thornhill-Miller Branden, et al. “Creativity, Critical Thinking, Communication, and Collaboration: Assessment, Certification, and Promotion of 21st Century Skills for the Future of Work and Education.” Journal of Intelligence 11, no. 3 (2023): 54. (Crossref)

Vial, Gregory. “Understanding Digital Transformation: A Review and a Research Agenda.” The Journal of Strategic Information Systems 28, no. 2, (2019): 118–44. (Crossref)

Vieriu, Dumitru. “Legal Requests of the Authority Administrative Act.” Journal of Law and Administrative Sciences (2015): 813–25.

Zaoui, Fadwa, and Nissrine Souissi. “Roadmap for Digital Transformation: A Literature Review.” Procedia Computer Science 175, (2020): 621–8. (Crossref)

Zhao, Yu, Ana María Pinto Llorente, and María Cruz Sánchez Gómez. “Digital Competence in Higher Education Research: A Systematic Literature Review.” Computers & Education 168, (2021): 104212. (Crossref)

Download

Published
2024-03-28


Szpor, G., & Hajduk, P. (2024). Digital Competences and Digital Skills in the Legal Regulation of the Digital Transformation of the European Union. Review of European and Comparative Law, 56(1), 207–223. https://doi.org/10.31743/recl.17139

Grażyna Szpor 
Cardinal Stefan Wyszyński University in Warszawa https://orcid.org/0000-0002-3264-9360
Paweł Hajduk  pawelhajduk1994@gmail.com
Cardinal Stefan Wyszyński University in Warszawa https://orcid.org/0000-0001-5583-2267



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.