Local Citizen Initiatives in Poland: The Disparity in Signature Requirements

Dorota Lis-Staranowicz

Faculty of Law and Administration, University of Warmia and Mazury in Olsztyn , Poland
https://orcid.org/0000-0002-2118-3761

Monika Giżyńska

Faculty of Law and Administration, University of Warmia and Mazury in Olsztyn , Poland
https://orcid.org/0000-0002-5483-9878


Abstract

In the social sciences, the attention is drawn to the relationship between instruments of direct democracy and signature requirement, because the latter may block the activity of citizens. Therefore, this paper focuses on signature requirements of local citizen’ initiatives (LCI), which is also analyzed from the perspective of the principle of equality. We identify: the legal threshold of support (LTS) and the actual threshold of support (ATS). The legal threshold is construed as the statutory requirement of support (quantified or specified as a percentage), whereas the actual threshold of support is the quotient of the number of signatures required and the total number of residents in a given district. With respect to the LCI, a district is an area of a municipality, poviat and voivodship. The ATS is an indicator used by us to study the principle of equality.

Keywords:

direct democracy, local citizens’ initiatives, signature requirements, the legal threshold of support, the actual threshold of support

Bartole, Sergia, Angelika, Nussbeger, Murielle, Mauguin, Helgeson. 2008. “Report on legislative initiative, CDL-AD(2008)035-e, adopted by the Venice Commission at its 77th Plenary Session (Venice, 12-13 December 2008)”. November 20, 2018
https://www.venice.coe.int/webforms/documents/CDL-AD(2008)035.aspx

Christensen, Henrik, Serup, Maija Jäske, Maija Setälä, Elias Laitinen. 2017. “The Finnish Citizens' Initiative: Towards Inclusive Agenda-setting?”. “Scandinavian Political Studies” 40: 411-433.
DOI: 10.1111/1467-9477.12096

Dryzek, John. 2009. “Democratization as Deliberative Capacity Building”, “Comparative Political Studies” 42: 1379-1402.
DOI: https://doi.org/10.1177/0010414009332129

Ellis, Richard. 2003. “Signature Gathering in the Initiative Process: How Democratic Is It?”. “Montana Law Review” 64: 35-64. December 4, 2018
https://scholarship.law.umt.edu/mlr/vol64/iss1/4

Geissel, Brigitte, Michels, Ank. 2018. “Participatory Developments in Majoritarian and Consensus Democracies”, “Representation” 54: 129-146.
DOI: http://10.1080/00344893.2018.1495663

Gema, Sanches, Medero, Albaladejo, Gema y Pastor. 2018. “The Quality of Participatory Processes in the Urban Redevelopment Policy of Madrid City Council”. “Lex Localis” 16: 841-872.
DOI: http://10.4335/16.4.841-872

Izdebski, Hubert. 2018. „Prawne podstawy obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej”. In: Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza w procesie stanowienia aktów prawa miejscowego, ed. Piotr Zientarski, Elżbieta Mreńca, 13-22. Warszawa: Kancelaria Senatu.

Jać, Piotr. 2013. „Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza”. In: Partycypacja obywatelska-decyzje bliższe ludziom, ed. Agnieszka Maszkowska, Katarzyna Sztop-Rutkowska, 141-148. Białystok: Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych”SocLab.

Kaufmann, Bruno ed. 2010. Podręcznik europejskiej inicjatywy obywatelskiej. Przewodnik po zasadach pierwszego ponadnarodowego narzędzia demokracji bezpośredniej na świecie. Luxembourg: Green European Foundation.

Kees, Koonings. 2004. “Strengthening citizenship in Brazil's democracy: Local participatory governance in Porto Alegre”, “Biulletin of Latin American Research” 23: 79-99.

Makowski, Grzegorz. 2012. „Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza – prawo i praktyka”. In: Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, ed. Anna Olech, 288-304. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Pečarič, Mirko. 2013. “Some Initiatives for Modernization of Local Democracy”. “Lex Localis” 11: 271-291.
DOI: https://doi.org/10.4335/11.3.271-291(2013)

Piasecki, Andrzej. 2011. “Twenty years of Polish direct democracy at the local level”. In: Local Direct Democracy in Europe, ed. Theo Schiller, 126-138. Wiesbaden: GWV Fachverlage GmbH.

Reidy, Theresa. 2018. “Paper of Dr. Theresa Reidy University College Cork Delivered to The Citizens’ Assembly on 13 January 2018”. December 5, 2018
https://www.citizensassembly.ie/en/Meetings/Theresa-Reidy-Paper.pdf
Ścisłowska, Anna, Waldemar, Duczmal. 2016. „Obywatele piszą lokalne prawo? Dlaczego nie!”. December 29, 2019
http://serwis.mamprawowiedziec.pl/2016/11/Obywatele-pisza-lokalne-prawo.html.

Tajika, Tomoya. 2018. “Signature Requirements for Initiatives”. “Journal of Theoretical Politics” 30: 451-476.
DOI: 10.1177/0951629818791035

Turska-Kawa, Agnieszka, Waldemar, Wojtasik. 2018. “Direct Democracy in Poland. Between Democratic Centralism and Civic Localism”. “Journal of Comparative Politics” 11: 18-29.

Uziębło, Piotr. 2009. Demokracja Partycypacyjna. Gdańsk: Centrum Badan Społecznych.

Ziętarski, Piotr. 2018. „Aspekty aksjologiczne partycypacji społecznej a obywatelska inicjatywa uchwałodawcza”. In: Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza w procesie stanowienia aktów prawa miejscowego, ed. Piotr Zientarski, Elżbieta Mreńca, 23-37. Warszawa: Kancelaria Senatu.

Ziółkowski, Dawid. 2018. „Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza jako instrument partycypacji społecznej”. „Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM” 8: 331-344. December 3, 2018 http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-12fe50bc-d98e-4660-b2bb-8bc0b2934c6e
Download

Published
2020-03-31


Lis-Staranowicz, D., & Giżyńska, M. (2020). Local Citizen Initiatives in Poland: The Disparity in Signature Requirements. Review of European and Comparative Law, 40(1), 45–66. https://doi.org/10.31743/recl.5708

Dorota Lis-Staranowicz 
Faculty of Law and Administration, University of Warmia and Mazury in Olsztyn https://orcid.org/0000-0002-2118-3761
Monika Giżyńska  monika.gizynska@uwm.edu.pl
Faculty of Law and Administration, University of Warmia and Mazury in Olsztyn https://orcid.org/0000-0002-5483-9878