Procedure for Out of Court Settlement of Consumer Disputes before the Passenger Ombudsman

Dominika Zawacka-Klonowska

Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu , Polska
https://orcid.org/0000-0003-3434-0129


Abstrakt

Uchwalenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z 21.05.2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21.05.2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE miało na celu umożliwienie konsumentom rozstrzyganie sporów z przedsiębiorcami z wykorzystaniem alternatywnych metod ich rozwiązywania. By zapewnić konsumentom realizację praw przyznanych im przez prawo unijne, w drodze implementacji rozporządzeń doszło do zmiany ustawy z dnia 3.07.2003r. – Prawo lotnicze (tj. Dz.U. z 2019r., poz. 1580), na mocy której powstała instytucja Rzecznika Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, który jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich między pasażerem a przewoźnikiem lotniczym, organizatorem turystyki albo sprzedającym bilety lotnicze, wpisanym do rejestru podmiotów uprawnionych . Niniejsze opracowanie ma na celu zaprezentowanie regulacji prawnej dotyczącej postępowania przed Rzecznikiem, ze wskazaniem pozycji ustrojowej Rzecznika Praw Pasażerów oraz jego zespołu.

Słowa kluczowe:

Rzecznik Praw Pasażerów, ADR, mediacja, konsument, pasażer



Duszka-Jakimko, Hanna. Alternatywne rozwiązywanie sporów. Pomiędzy instrumentalnym a komunikacyjnym paradygmatem prawa. Opole: Uniwersytet Opolski, 2016.

Federczyk, Wojciech. Mediacja w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym. Warsaw: Wolters Kluwer, 2013.

Smoktunowicz, Eugeniusz. Wielka encyklopedia prawa. Białystok-Warsaw: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza, 2000.

Tombek-Knigawka, Anna, and Wojciech Kotowski. ”Dlaczego kieruję sprawę do postępowania mediacyjnego?.” Prokuratura i Prawo, no. 3 (2011). Legalis.

Wegner-Kowalska, Joanna. ”Mediacja (art. 13, art. 96a-96g).” In Raport Zespołu Eksperckiego z prac w latach 2012-2016. Reforma prawa o postępowaniu administracyjnym, edited by Z. Kmieciak. Warsaw: Naczelny Sąd Administracyjny, 2017.

Opublikowane
2020-12-11


Zawacka-Klonowska, D. (2020). Procedure for Out of Court Settlement of Consumer Disputes before the Passenger Ombudsman. Review of European and Comparative Law, 43(4), 65–82. https://doi.org/10.31743/recl.5732

Dominika Zawacka-Klonowska  d.z-k@wp.pl
Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Dominika Zawacka-Klonowska, M.A., Research Associate, Faculty of Law and Administration, Nicolaus Copernicus University in Toruń; correspondence address: ul. Gagarina 11, 87-100 Toruń, Poland; e-mail: d.zk@umk.pl; https://orcid.org/0000-0003-3434-0129.

https://orcid.org/0000-0003-3434-0129