“Jesteśmy fortecą, Europo!” Natywizm i religia w ideologii Pegidy w kontekście europejskiego kryzysu
Mihai Murariu
Universitatea de Vest din Timişoara, , RumuniaAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest ruch znany jako „Patriotic Europeans against the Islamisation of the Occident” (Patriotyczni Europejczycy Przeciwko Islamizacji Zachodu) lub Pegida, przy czym akcent położony jest na kwestie związane z natywizmem, które często zajmują centralne miejsce w dyskursie ideologicznym. Pegida definiuje się jako obrońca zachodniej cywilizacji i jej chrześcijańskiego dziedzictwa przed tym, co jest przez nią określane jako niebezpieczeństwo islamizacji z jednej strony, oraz zagrożenie ze strony globalistycznych elit politycznych z drugiej. W kontekście dokonujących się zmian politycznych i tworzenia alternatywnych wizji społeczeństwa obywatelskiego, zwłaszcza w Europie Środkowej i Wschodniej, Pegida może być postrzegana jako przedstawiciel rosnącej europejskiej fali natywistycznej. Na koniec artykuł odnosi się do tzw. Deklaracji Praskiej (Prague Declaration), która została przyjęta w 2016 r. przez Pegidę i kilka powiązanych z nią ruchów spoza Niemiec.
Słowa kluczowe:
Pegida, natywizm, religia, kryzys, ideologia, wolność religijna, wolność sumienia i religii, prawo wyznaniowe, kościoły i związki wyznanioweBibliografia
Arendt, Hannah. Essays in Understanding 1930-1954. Formation, Exile, and Totalitarianism. New York: Schocken Books, 1994.
Best, Heinrich. “History Matters: Dimensions and Determinants of National Identities among European Populations and Elites.” Europe-Asia Studies, 61/6 (2009): 921-941.
Coury, David N. “A Clash of Civilizations? Pegida and the Rise of Cultural Nationalism.” German Politics and Society, 34/ 4 (2016): 54-67.
Crone, Patricia. The Nativist Prophets of Early Islamic Iran. Rural Revolt and Local Zoroastrianism. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
Dawson, James, and Hanley Seán. “What’s wrong with East-Central Europe? The Fading Mirage of the «Liberal Consensus».” Journal of Democracy, 27/1 (2016): 20-34.
Greskovits, Bela. “The Hollowing and Backsliding of Democracy in Eastern Europe.” Global Policy, 6/1 (2015): 28-37.
Heim, Tino, ed. Pegida als Spiegel und Projektionsfläche. Wechselwirkungen und Abgrenzungen zwischen Pegida, Politik, Medien, Zivillgesellschaft und Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer VS, 2017.
Hirschl, Ran. Constitutional Theocracy. Cambridge: Harvard University Press, 2010.
Karolak, Magdalena. “Social Media and the Arab Spring in Bahrain: From Mobilization to Confrontation.” In The Arab Spring. Civil Society, and Innovative Activism, edited by Cenap Çakmak. New York: Palgrave Macmillan, 2017.
Molnár, Virág. “Civil society, radicalism and the rediscovery of mythic nationalism.” Nations and Nationalism, 22/1 (2016): 165-185.
Murariu, Mihai. Totality, Charisma, Authority. The Origins and Transformations of Totalist Movements. Wiesbaden: Springer VS, 2016.
Smith, Anthony D. The Cultural Foundations of Nations. Hierarchy, Covenant and Republic. Malden: Blackwell, 2008.
Smith, Anthony D. The Ethnic Origins of Nations. Malden: Blackwell, 1988.
Stein, Laura. “Social movement web use in theory and practice: a content analysis of social movement websites.” New Media Society 11 (2009): 749-771.
Thran, Malte, and Lukas Boehnk. “The value-based Nationalism of Pegida.” Journal for Deradicalization, 15/3 (2015): 178-209.
Vorländer, Hans, Maik Herold, and Steven Schäller.“Wer geht zu PEGIDA und warum? Eine empirische Untersuchung von PEGIDA-Demonstranten in Dresden.” In Schriften zur Verfassungs- und Demokratieforschung. Zentrum für Verfassungs- und Demokratieforschung. Dresden: TU Dresden, 2015.
Universitatea de Vest din Timişoara,
West University of Timisoara, Blvd. v. Parvan 4, Timisoara 300223. Timis, Romania
Licencja
- Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autor publikacji przenosi na wydawcę autorskie prawa majątkowe do utworu na wszelkich polach eksploatacji znanych w chwili zawarcia umowy.
- Teksty składane do publikacji w „Studiach z Prawa Wyznaniowego" nie mogą naruszać praw autorskich osób trzecich. Oryginalność publikacji naukowej autor potwierdza w oświadczeniu składanym w trakcie zgłaszania tekstu oraz w podpisywanej umowie wydawniczej.
- Autorzy mają prawo zamieszczać swoje prace (w wersji udostępnionej przez wydawcę) w Internecie (np. w repozytoriach instytucjonalnych, academia.edu, researchgate.net lub na własnej stronie internetowej) dopiero po ich opublikowaniu w niniejszym czasopiśmie.
- Za zgodą redakcji opublikowane w czasopiśmie teksty mogą być przedrukowywane w innych publikacjach (ze wskazaniem miejsca ich pierwotnej publikacji).
- Redakcja zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości czasopisma, zgodnie z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative).