“Jesteśmy fortecą, Europo!” Natywizm i religia w ideologii Pegidy w kontekście europejskiego kryzysu

Mihai Murariu

Universitatea de Vest din Timişoara, , Rumunia


Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest ruch znany jako „Patriotic Europeans against the Islamisation of the Occident” (Patriotyczni Europejczycy Przeciwko Islamizacji Zachodu) lub Pegida, przy czym akcent położony jest na kwestie związane z natywizmem, które często zajmują centralne miejsce w dyskursie ideologicznym. Pegida definiuje się jako obrońca zachodniej cywilizacji i jej chrześcijańskiego dziedzictwa przed tym, co jest przez nią określane jako niebezpieczeństwo islamizacji z jednej strony, oraz zagrożenie ze strony globalistycznych elit politycznych z drugiej. W kontekście dokonujących się zmian politycznych i tworzenia alternatywnych wizji społeczeństwa obywatelskiego, zwłaszcza w Europie Środkowej i Wschodniej, Pegida może być postrzegana jako przedstawiciel rosnącej europejskiej fali natywistycznej. Na koniec artykuł odnosi się do tzw. Deklaracji Praskiej (Prague Declaration), która została przyjęta w 2016 r. przez Pegidę i kilka powiązanych z nią ruchów spoza Niemiec.

Słowa kluczowe:

Pegida, natywizm, religia, kryzys, ideologia, wolność religijna, wolność sumienia i religii, prawo wyznaniowe, kościoły i związki wyznaniowe

Arendt, Hannah. Essays in Understanding 1930-1954. Formation, Exile, and Totalitarianism. New York: Schocken Books, 1994.

Best, Heinrich. “History Matters: Dimensions and Determinants of National Identities among European Populations and Elites.” Europe-Asia Studies, 61/6 (2009): 921-941.

Coury, David N. “A Clash of Civilizations? Pegida and the Rise of Cultural Nationalism.” German Politics and Society, 34/ 4 (2016): 54-67.

Crone, Patricia. The Nativist Prophets of Early Islamic Iran. Rural Revolt and Local Zoroastrianism. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

Dawson, James, and Hanley Seán. “What’s wrong with East-Central Europe? The Fading Mirage of the «Liberal Consensus».” Journal of Democracy, 27/1 (2016): 20-34.

Greskovits, Bela. “The Hollowing and Backsliding of Democracy in Eastern Europe.” Global Policy, 6/1 (2015): 28-37.

Heim, Tino, ed. Pegida als Spiegel und Projektionsfläche. Wechselwirkungen und Abgrenzungen zwischen Pegida, Politik, Medien, Zivillgesellschaft und Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer VS, 2017.

Hirschl, Ran. Constitutional Theocracy. Cambridge: Harvard University Press, 2010.

Karolak, Magdalena. “Social Media and the Arab Spring in Bahrain: From Mobilization to Confrontation.” In The Arab Spring. Civil Society, and Innovative Activism, edited by Cenap Çakmak. New York: Palgrave Macmillan, 2017.

Molnár, Virág. “Civil society, radicalism and the rediscovery of mythic nationalism.” Nations and Nationalism, 22/1 (2016): 165-185.

Murariu, Mihai. Totality, Charisma, Authority. The Origins and Transformations of Totalist Movements. Wiesbaden: Springer VS, 2016.

Smith, Anthony D. The Cultural Foundations of Nations. Hierarchy, Covenant and Republic. Malden: Blackwell, 2008.

Smith, Anthony D. The Ethnic Origins of Nations. Malden: Blackwell, 1988.

Stein, Laura. “Social movement web use in theory and practice: a content analysis of social movement websites.” New Media Society 11 (2009): 749-771.

Thran, Malte, and Lukas Boehnk. “The value-based Nationalism of Pegida.” Journal for Deradicalization, 15/3 (2015): 178-209.

Vorländer, Hans, Maik Herold, and Steven Schäller.“Wer geht zu PEGIDA und warum? Eine empirische Untersuchung von PEGIDA-Demonstranten in Dresden.” In Schriften zur Verfassungs- und Demokratieforschung. Zentrum für Verfassungs- und Demokratieforschung. Dresden: TU Dresden, 2015.


Opublikowane
29-12-2017


Murariu, M. (2017). “We are fortress Europe!” Nativism and religion in the ideology of Pegida in the context of the European crisis. Studia Z Prawa Wyznaniowego, 20, 53–68. https://doi.org/10.31743/spw.259

Mihai Murariu 
Universitatea de Vest din Timişoara,

West University of Timisoara, Blvd. v. Parvan 4, Timisoara 300223. Timis, Romania




Licencja

  1. Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autor publikacji przenosi na wydawcę autorskie prawa majątkowe do utworu na wszelkich polach eksploatacji znanych w chwili zawarcia umowy.
  2. Teksty składane do publikacji w „Studiach z Prawa Wyznaniowego" nie mogą naruszać praw autorskich osób trzecich. Oryginalność publikacji naukowej autor potwierdza w oświadczeniu składanym w trakcie zgłaszania tekstu oraz w podpisywanej umowie wydawniczej.
  3. Autorzy mają prawo zamieszczać swoje prace (w wersji udostępnionej przez wydawcę) w Internecie (np. w repozytoriach instytucjonalnych, academia.edu, researchgate.net lub na własnej stronie internetowej) dopiero po ich opublikowaniu w niniejszym czasopiśmie.
  4. Za zgodą redakcji opublikowane w czasopiśmie teksty mogą być przedrukowywane w innych publikacjach (ze wskazaniem miejsca ich pierwotnej publikacji). 
  5. Redakcja zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości czasopisma, zgodnie z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative).