„Miasta Schronienia”: nękanie systemów prawnych państw narodowych o bardziej inkluzywną postawę religijną

Calvyn Clarence du Toit

University of Pretoria , Republika Południowej Afryki


Abstrakt

W dniu 2 września 2004 roku, na początku nowego roku szkolnego, została we Francji uchwalona ustawa zakazująca noszenia ostentacyjnych symboli i strojów religijnych w szkołach publicznych. Media przyjęły, że zakaz ten koncentruje się na chustach (khimar), które muzułmańskie dziewczynki noszą jako część hidżabu. W dniu 14 września 2010 roku, wszedł w życie kolejny zakaz obejmujący zakrywanie twarzy w miejscach publicznych. Tego rodzaju działania, ograniczające wolność religijną, zyskują zwolenników w państwach europejskich. Dzieje się tak częściowo ze względu na trudności w radzeniu sobie z różnorodnością religijną w sposób konstruktywny, a częściowo napędzane jest przez strach wobec religijnego ekstremizmu. Jednakże według rozwijających się badań teorii złożoności w filozofii, radzenie sobie z różnorodnością religijną w taki sposób, doprowadzi jedynie do radykalizacji podziałów społecznych.

Słowa kluczowe:

relacje Państwo – Kościół, miasta, pluralizm religijny, religia, wolność sumienia i wyznania, przekonania światopoglądowe, religia w przestrzeni publicznej, laickość, sekularyzacja

Berdoulay, Vincent, and Olivier Soubeyran. “Reflexive Strategies in Planning for Adaptation to Environmental Change.” L’Espace Géographique (English Edition) Volume 41, no. 2 (June 01, 2013): 162-73. http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=EGE_412_0162.

Cilliers, Paul. Complexity and Postmodernism: Understanding Complex Systems. London; New York: Routledge, 1998.

Cilliers, Paul. “Difference, Identity, and Complexity.” Philosophy Today 54, no. 1 (2010): 55-65. doi:10.5840/philtoday201054135.

Cunnnig-Bruce, Nick, and Steven Erlanger. “Swiss Ban Building of Minarets on Mosques.” New York Times, November 30, 2009. http://www.nytimes.com/2009/11/30/world/europe/30swiss.html?_r=0.

Derrida, Jacques. On Cosmopolitanism and Forgiveness. New York: Routledge, 2004.

Erlanger, Steven. “France Enforces Ban on Full-Face Veils in Public.” New York Times, April 12, 2011.

Ferrari, Silvio. “Between ‘geo-Law’ and ‘theo-Law’. Considerations on Religions as Transnational Centres of Identity.” In Proceedings of the EUREL Conference “Religion and Territory,” edited by Anne-Laure Zwilling. Manchester, UK, 2012. http://www.eurel.info/IMG/pdf/ferrari.pdf.

Guardiola-Rivera, O. “Law, Globalisation, and Second Coming.” Architecture: Journal of the Sociology of Self-Knowledge 11, no. 1 (2013): 33-56.

“Iranians Rename Danish Pastries.” BBC News, February 17, 2006.

Isin, Engin F. “City.State: Critique of Scalar Thought.” Citizenship Studies 11, no. 2 (May 2007): 211-28. doi:10.1080/13621020701262644.

Lefebvre, Henri. Writings on Cities. Edited and translated by Eleonore Kofman and Elizabeth Lebas. Cambridge, Mass.: Blackwell, 1996.

Leustean, Lucian N., and John T. S. Madeley. “Religion, Politics and Law in the European Union: An Introduction 1.” Religion, State and Society 37, no. 1-2 (March 2009): 3-18. doi:10.1080/09637490802693072.

Milton-Smith, Melissa. “Installing the Game: Gameplay in the Installation T_Visionarium.” Symploke 17, no. 1-2 (2009): 197-203. doi:10.1353/sym.2009.0021.

Nielsen, Jørgen S. “Islam and Secular Values in Europe: From Canon to Chaos?” In Religion, Rights and Secular Society, edited by Peter Cumper and Tom Lewis, 271-92. Northampton, MA: Edward Elgar Publishing, 2012. doi:10.4337/9781781953495.

Petrig, Anna. “Expansion of Swiss Criminal Jurisdiction in Light of International Law, The.” Utrecht Law Review 9 (2013). http://heinonline.org/HOL/Page?handle=hein.journals/utrecht9&id=444&div=&collection=.

Sciolino, Elaine. “The Reach of War: Religious Symbols; Ban on Head Scarves Takes Effect in a United France.” New York Times, September 03, 2004.

Sucharitkul, Sompong. “Liability and Responsibility of the State of Registration or the Flag State in Respect of Sea-Going Vessels, Aircraft and Spacecraft Registered by National Registration Authorities.” The American Journal of Comparative Law 54, no. Fall (2006): 409-42. http://www.jstor.org/stable/20454547.

Swyngedouw, Erik. “Post-Democratic Cities for Whom and for What.” In Regional Studies Association Annual Conference. Budapest, 2010. http://www.variant.org.uk/events/pubdiscus/Swyngedouw.pdf.

“US Congress Opts for ‘Freedom Fries’.” BBC News, March 12, 2003.

Ward, Graham. “Christian Political Practice and the Global City.” Journal of Theology for Southern Africa 123, no. November (2005): 29-41.

Wilson, Edward O. Sociobiology: The New Synthesis. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2000.

Žižek, Slavoj. Violence: Six Sideways Reflections. New York: Picador, 2008.


Opublikowane
30-12-2015


du Toit, C. C. (2015). Cities of Refuge: Harassing Nation-States’ Legal Systems for a More Inclusive Religious Stance. Studia Z Prawa Wyznaniowego, 18, 85–97. https://doi.org/10.31743/spw.5084

Calvyn Clarence du Toit  calvyn@outlook.com
University of Pretoria

Research Associate, Department of Christian Dogmatics and Ethics, University of Pretoria, RSA, 305 E 81st Street Apt 3RE, New York, NY, 10028, USA




Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

  1. Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autor publikacji przenosi na wydawcę autorskie prawa majątkowe do utworu na wszelkich polach eksploatacji znanych w chwili zawarcia umowy.
  2. Teksty składane do publikacji w „Studiach z Prawa Wyznaniowego" nie mogą naruszać praw autorskich osób trzecich. Oryginalność publikacji naukowej autor potwierdza w oświadczeniu składanym w trakcie zgłaszania tekstu oraz w podpisywanej umowie wydawniczej.
  3. Autorzy mają prawo zamieszczać swoje prace (w wersji udostępnionej przez wydawcę) w Internecie (np. w repozytoriach instytucjonalnych, academia.edu, researchgate.net lub na własnej stronie internetowej) dopiero po ich opublikowaniu w niniejszym czasopiśmie.
  4. Za zgodą redakcji opublikowane w czasopiśmie teksty mogą być przedrukowywane w innych publikacjach (ze wskazaniem miejsca ich pierwotnej publikacji). 
  5. Redakcja zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości czasopisma, zgodnie z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative).