The right of the Catholic Church to setting up and running of schools

Katarzyna Więcek

John Paul II Catholic University of Lublin , Poland


Abstract

The article presented were the basic reasons for the Catholic Church's educational activities. Referring to the centuries-old tradition Church bodies also now are pursuing educational establishments, among which deserve special attention of school With guaranteed by the legislation of the democratic States of religious freedom, the Church supports parents in the upbringing of children in accordance with their religious beliefs. A special form of this aid to schools, in which tutorial is based on Christian values. Catholic schools are subject to the dual legal regime. The establishment and the basic principles of their operation specifies both the legislation and the teaching of the Church, as well as the provisions of national law. In the Polish education system with regard to the schools run by the Church legal entities as a general rule, apply the provisions relating to schools run by individuals and legal persons, other than the units of local government. Church entities which are legal persons may, in accordance with Polish law, established public schools, non-public to power public schools and non-public. It is important that in its efforts aimed at the implementation of the requirements arising from government legislation not to forget as earnestly care about preserving Catholic identity that provides for the specific characteristics of these schools.

Keywords:

Catholic school, school operators, Catholic Church, education law, Right to education, Right of parents to ensure education and teaching , freedom of religion, Constitution of the Republic of Poland



Bielecki M., Wychowanie dziecka zgodnie z przekonaniami rodziców oraz jego wolność religijna w kontekście orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 3 listopada 2009, w: Szkoła. Edukacja i wychowanie, red. A. Balicki, T. Guz, W. Lis, Lublin 2010, s. 37-50.

Chiappetta L., Il Codice di Diritto Canonico. Commento giuridico-pastorale, Napoli 1988.

Composta D., Commento al can. 803, w: Commento al Codice di Diritto Canonico, red. P.V. Pinto, Città del Vaticano 2001, s. 499.

Composta D., Commento al can. 806, w: Commento al Codice di Diritto Canonico, red. P.V. Pinto, Città del Vaticano 2001, s. 500.

Dmowski S., Komentarz do art. 8 (nr 1), w: Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga pierwsza. Cześć ogólna. Tytuł II. Osoby, red. S. Dmowski, S. Rudnicki, wyd. 6, Warszawa 2004, s. 66-71.

Komorowski T., Prawo w praktyce oświatowej. Poradnik dla nauczycieli i kadry kierowniczej, wyd. 7, Poznań 2007.

Krukowski J., Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, Lublin 2000.

Kurzyna-Chmiel D., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Prawo oświatowe w zarysie, Warszawa 2009.

Łopatka A., Dziecko. Jego prawa człowieka, Warszawa 2000.

Maj A., Szkoła katolicka w polskim systemie szkolnictwa, „Pedagogia Christiana” 2007, t. 19, s. 125-136.

Mezglewski A., Szkolnictwo wyznaniowe w Polsce w latach 1944-1980. Studium historyczno-prawne, Lublin 2004.

Misztal H., Prawo rodziców do wychowania dzieci według własnych przekonań, „Teka Komisji Prawniczej Polskiej Akademii Nauk Oddział w Lublinie” 2009, t. 2, s. 64-75.

Mezglewski A., Misztal H., Stanisz P., Prawo wyznaniowe, Warszawa 2011.

Pilich M., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2009.

Sobański R., Osoby fizyczne i prawne, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego. Tom I. Księga I. Normy ogólne, red. J. Krukowski, R. Sobański, Poznań 2003, s. 163-201.

Sobczyk P., Wolność religijna w działalności orzeczniczej Trybunału Konstytucyjnego, w: Prawo wyznaniowe w Polsce (1989-2009). Analizy – dyskusje – postulaty, red. D. Walencik, Katowice – Bielsko-Biała 2009, s. 67-80.

Warchałowski K., Nauczanie religii i szkolnictwo katolickie w konkordatach współczesnych, Lublin 1998.

Warchałowski K., Szkolnictwo oraz działalność oświatowo-wychowawcza kościołów i innych związków wyznaniowych, w: Prawo wyznaniowe, red. J. Krukowski, K. Warchałowski, Warszawa 2000, s. 161-186.

Wroceński J., Sytuacja prawna szkolnictwa wyznaniowego w III Rzeczypospolitej Polskiej, w: Ecclesia et status. Księga jubileuszowa z okazji 40-lecia pracy naukowej Profesora Józefa Krukowskiego, red. A. Dębiński, K. Orzeszyna, M. Sitarz, Lublin 2004, s. 961-982.

Zasępa T., Szkoła katolicka w XXI wieku, w: Szkoła katolicka w XXI wieku, red. T. Zasępa, Lublin 2003, s. 9-19.

Zieliński Z., Kościół w Polsce 1944-2002, Radom 2003.


Published
2014-12-30


Więcek, K. (2014). Prawo Kościoła katolickiego do zakładania i prowadzenia szkół. Studia Z Prawa Wyznaniowego, 17, 233–253. https://doi.org/10.31743/spw.5121

Katarzyna Więcek 
John Paul II Catholic University of Lublin

Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin




License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  1. According to the Act of 4 February 1994 on copyright and related rights, the author of a publication transfers to the publisher the proprietary copyright of his or her work in all fields of exploitation known on the date of concluding an agreement with the publisher.
  2. Texts submitted for publication in Studia z Prawa Wyznaniowegocannot infringe the copyright of third parties. The author declares the originality of his or her publication when completing a declaration and signing a publishing agreement.
  3. Authors are permitted to post the publisher's version of their work online (e.g. in institutional repositories, academia.edu, researchgate.net or on their website) after its initial publication in this journal.
  4. With the consent of the editors, texts published in Studia z Prawa Wyznaniowego can be republished in other publications (provided that their original place of publication is acknowledged).
  5. This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author.