Przynależność religijna dzisiaj: Strategia i wartości staroobrzędowców i neopogan (casus uralski)

Elena Golovneva

Ural Federal University , Federacja Rosyjska


Abstrakt

We współczesnej Rosji, z jednej strony istnieje wyraźna tendencja do ponownego umocnienia Kościoła Prawosławnego, z drugiej strony, ujawniają się nowe wzorce religii i zachowań religijnych. Artykuł analizuje alternatywny nurt zauważalny w odniesieniu do kwestii moralnych w ramach wybranych wspólnot religijnych w regionie Uralu. Przyjmując porównawcze podejście do religijności, w artykule Autorka rozpatruje różne ujęcia przyjmowane przez staroobrzędowców i neopogan w celu stworzenia nowego porządku moralnego i społecznego dla współczesnej Rosji. Autorka próbuje odpowiedzieć przede wszystkim na następujące pytania: w jaki sposób ludzie różnych wyznań chcą zorganizować zamieszkiwaną przestrzeń? Co pragną osiągnąć, co i w jaki sposób chcą wyrazić? W jaki sposób tworzą i utrzymują spójność społeczną? Jak wyrażają wzajemną akceptację i uznanie, i jak je utrzymują? Problemy te mogą być opisane za pomocą odwołania się do reguł ciągłości i zmiany, gdyż modele religijne są albo zapożyczone z bliskich lub odległych źródeł albo opracowane na nowo w zgodzie z konkretnymi ideologicznymi i społecznymi kontekstami.

Słowa kluczowe:

Ural, staroobrzędowcy, neopoganie, tożsamość religijna, relacje Państwo – Kościół, pluralizm religijny, religia w przestrzeni publicznej, wolność sumienia i wyznania, przekonania światopoglądowe, laickość, sekularyzacja

Borovik, Julia. “Synodal Conventions of Old Believers of the Urals and West Siberia in the first decade of the soviet power.” Ural Historical Bulletin 17 (2007): 40-46.

Golovnev, Andrey. “Healthy life to you. Talks with Chapel Old-Believers.” Ural Historical Bulletin 17(2007): 47-59.

Golovneva, Elena. “Regional identity: theoretical issues of investigation.” Ural Historical Bulletin 2(39) 2013: 81-88.

Heelas, Paul, and Linda Woodhead. The spiritual revolution: Why religion is giving way to spirituality. Oxford: Wiley-Blackwell, 2005.

Kerov, Valery. “Old Believers’ business as the «blessed guilt».” Ural Historical Bulletin 17(2007): 13-22.

Kong, Lily. “Religion and spaces of technology: Constructing and contesting nation, transnation, and place.” Environment and Planning A 38(2006): 903-918.

Massey, Dorin. “Travelling thoughts.” In Without Guarantees: In Honour of Stuart Hall, edited by Paul Gilroy, Lawrence Grossberg, and Angela McRobbie, 225-232. London: Verso, 2000.

Shields, Rob. Places on the Margin. Alternative Geographies of Modernity. London: Routledge, 1991.

Shnirelman, Viktor. “Ancestral Wisdom and Ethnic Nationalism: A View from Eastern Europe.” Pomegranate: The International Journal of Pagan Studies vol. 9, no. 1 (2007): 41-61.

Smith, Anthony D. Chosen peoples: Sacred sources of national identity. USA: Oxford University Press, 2003.

Wiench, Piotr. “Neo-Pagan Groups in Central-Eastern Europe.” GRUPĖS IR APLINKOS no. 2(2010): 107-108.

Yashin, Vladimir. “Hierotopical motives and locus cultures in new religious movements.” Omsk Scientific Bulletin 3(109) 2012: 95-99.


Opublikowane
30-12-2015


Golovneva, E. (2015). Religious Belonging Today: Strategy and Values of Old-Believers and Neo-Pagans (Ural Case). Studia Z Prawa Wyznaniowego, 18, 99–112. https://doi.org/10.31743/spw.5085

Elena Golovneva  golovneva.elena@gmail.com
Ural Federal University

PhD in Philosophy, Associate Professor at Cultural Studies and Design Department, Ural Federal University, 19 Mira St., Ekaterinburg 620002 Russia




Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

  1. Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autor publikacji przenosi na wydawcę autorskie prawa majątkowe do utworu na wszelkich polach eksploatacji znanych w chwili zawarcia umowy.
  2. Teksty składane do publikacji w „Studiach z Prawa Wyznaniowego" nie mogą naruszać praw autorskich osób trzecich. Oryginalność publikacji naukowej autor potwierdza w oświadczeniu składanym w trakcie zgłaszania tekstu oraz w podpisywanej umowie wydawniczej.
  3. Autorzy mają prawo zamieszczać swoje prace (w wersji udostępnionej przez wydawcę) w Internecie (np. w repozytoriach instytucjonalnych, academia.edu, researchgate.net lub na własnej stronie internetowej) dopiero po ich opublikowaniu w niniejszym czasopiśmie.
  4. Za zgodą redakcji opublikowane w czasopiśmie teksty mogą być przedrukowywane w innych publikacjach (ze wskazaniem miejsca ich pierwotnej publikacji). 
  5. Redakcja zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości czasopisma, zgodnie z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative).