Przynależność religijna dzisiaj: Strategia i wartości staroobrzędowców i neopogan (casus uralski)
Elena Golovneva
Ural Federal University , Federacja RosyjskaAbstrakt
We współczesnej Rosji, z jednej strony istnieje wyraźna tendencja do ponownego umocnienia Kościoła Prawosławnego, z drugiej strony, ujawniają się nowe wzorce religii i zachowań religijnych. Artykuł analizuje alternatywny nurt zauważalny w odniesieniu do kwestii moralnych w ramach wybranych wspólnot religijnych w regionie Uralu. Przyjmując porównawcze podejście do religijności, w artykule Autorka rozpatruje różne ujęcia przyjmowane przez staroobrzędowców i neopogan w celu stworzenia nowego porządku moralnego i społecznego dla współczesnej Rosji. Autorka próbuje odpowiedzieć przede wszystkim na następujące pytania: w jaki sposób ludzie różnych wyznań chcą zorganizować zamieszkiwaną przestrzeń? Co pragną osiągnąć, co i w jaki sposób chcą wyrazić? W jaki sposób tworzą i utrzymują spójność społeczną? Jak wyrażają wzajemną akceptację i uznanie, i jak je utrzymują? Problemy te mogą być opisane za pomocą odwołania się do reguł ciągłości i zmiany, gdyż modele religijne są albo zapożyczone z bliskich lub odległych źródeł albo opracowane na nowo w zgodzie z konkretnymi ideologicznymi i społecznymi kontekstami.
Słowa kluczowe:
Ural, staroobrzędowcy, neopoganie, tożsamość religijna, relacje Państwo – Kościół, pluralizm religijny, religia w przestrzeni publicznej, wolność sumienia i wyznania, przekonania światopoglądowe, laickość, sekularyzacjaBibliografia
Borovik, Julia. “Synodal Conventions of Old Believers of the Urals and West Siberia in the first decade of the soviet power.” Ural Historical Bulletin 17 (2007): 40-46.
Golovnev, Andrey. “Healthy life to you. Talks with Chapel Old-Believers.” Ural Historical Bulletin 17(2007): 47-59.
Golovneva, Elena. “Regional identity: theoretical issues of investigation.” Ural Historical Bulletin 2(39) 2013: 81-88.
Heelas, Paul, and Linda Woodhead. The spiritual revolution: Why religion is giving way to spirituality. Oxford: Wiley-Blackwell, 2005.
Kerov, Valery. “Old Believers’ business as the «blessed guilt».” Ural Historical Bulletin 17(2007): 13-22.
Kong, Lily. “Religion and spaces of technology: Constructing and contesting nation, transnation, and place.” Environment and Planning A 38(2006): 903-918.
Massey, Dorin. “Travelling thoughts.” In Without Guarantees: In Honour of Stuart Hall, edited by Paul Gilroy, Lawrence Grossberg, and Angela McRobbie, 225-232. London: Verso, 2000.
Shields, Rob. Places on the Margin. Alternative Geographies of Modernity. London: Routledge, 1991.
Shnirelman, Viktor. “Ancestral Wisdom and Ethnic Nationalism: A View from Eastern Europe.” Pomegranate: The International Journal of Pagan Studies vol. 9, no. 1 (2007): 41-61.
Smith, Anthony D. Chosen peoples: Sacred sources of national identity. USA: Oxford University Press, 2003.
Wiench, Piotr. “Neo-Pagan Groups in Central-Eastern Europe.” GRUPĖS IR APLINKOS no. 2(2010): 107-108.
Yashin, Vladimir. “Hierotopical motives and locus cultures in new religious movements.” Omsk Scientific Bulletin 3(109) 2012: 95-99.
Ural Federal University
PhD in Philosophy, Associate Professor at Cultural Studies and Design Department, Ural Federal University, 19 Mira St., Ekaterinburg 620002 Russia
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
- Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autor publikacji przenosi na wydawcę autorskie prawa majątkowe do utworu na wszelkich polach eksploatacji znanych w chwili zawarcia umowy.
- Teksty składane do publikacji w „Studiach z Prawa Wyznaniowego" nie mogą naruszać praw autorskich osób trzecich. Oryginalność publikacji naukowej autor potwierdza w oświadczeniu składanym w trakcie zgłaszania tekstu oraz w podpisywanej umowie wydawniczej.
- Autorzy mają prawo zamieszczać swoje prace (w wersji udostępnionej przez wydawcę) w Internecie (np. w repozytoriach instytucjonalnych, academia.edu, researchgate.net lub na własnej stronie internetowej) dopiero po ich opublikowaniu w niniejszym czasopiśmie.
- Za zgodą redakcji opublikowane w czasopiśmie teksty mogą być przedrukowywane w innych publikacjach (ze wskazaniem miejsca ich pierwotnej publikacji).
- Redakcja zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości czasopisma, zgodnie z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative).