Exemption from school classes in order to participate in Lent retreat and respect for the rule of equal rights of churches and other religious associations

Anna Tunia

Faculty of Law, Canon Law and Administration, John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0002-7703-0828


Abstract

The subject of this article is to present the issue of compliance of regulations concerning students’ exemptions from school classes in order to participate in Lent retreat with the rule of equal rights of churches and other religious associations. While analyzing these issues the author comes to a conclusion that dependence of obtaining right to exemption from school classes on requirement of pledging participation by students in school religious education is discriminative and violates the constitutional rule of equality towards law and it is not in accordance with the rule of equal rights of churches and other religious associations. Moreover it causes discrimination of students since it creates conditions to obtain subject exemptions only for those students who belong to Christian denominations. The author demands that participation in religious education as a subject of school education shall not be associated with a duty of performing by students particular religious observances as a retreat is not an element of school education conducted within the educational system. The right to possible obtainment of exemptions by students for participation in a retreat should be regulated not in educational law but in a legal act referring to religious freedom of individuals.

Keywords:

religious association, religious organization, freedom of conscience and religion, equal rights, school, student, retreat, religious observances, Church-State relations

Balicki, Adam. „Aspekty prawne organizacji rekolekcji wielkopostnych w kontekście funkcjonowania szkoły”. Studia z Prawa Wyznaniowego 14 (2011): 203-219.

Balicki, Adam, i Magdalena Pyter. Prawo oświatowe. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, 2011.

Bielecki, Marek. „Wolności i prawa konstytucyjne ucznia. Wybrane aspekty”. W: Współczesne problemy prawa oświatowego, red. Magdalena Pyter. Lublin: Elpil, 2009.

Borecki, Paweł. „Dylematy konstytucyjności prawnych zasad nauczania religii i etyki w szkole publicznej”. Państwo i Prawo 7 (2008): 63-72.

Borecki, Paweł. „Konstytucyjność regulacji szkolnej nauki religii (głos w dyskusji)”. Studia Prawnicze 2 (2008): 31-39.

Borecki, Paweł. „Zasada równouprawnienia wyznań w prawie polskim”. Studia z Prawa Wyznaniowego 10 (2007): 115-159.

Janiga, Stanisław, i Mirosław Chmielewski. „Rekolekcje szkolne w polskiej praktyce katechetycznej”. Biuletyn Edukacji Medialnej 1 (2013): 5-21.

Janiga, Waldemar, i Artur Mezglewski. „Nauczanie religii w szkołach publicznych”. Roczniki Nauk Prawnych 9/1 (2001).

Łyszczarz, Michał. „Opieka nad uczniami w czasie rekolekcji”. Dyrektor Szkoły 3 (2015).

Misztal, Henryk. „Gwarancje prawa międzynarodowego i polskiego w zakresie uprawnień rodziców do religijnego wychowania dzieci”. Studia z Prawa Wyznaniowego 1 (2000): 5-20.

Mezglewski, Artur. „Kwestie problematyczne związane z wprowadzeniem nauczania religii do szkół publicznych w Polsce”. Prawo – Administracja – Kościół 3 (2005): 65-88.

Mezglewski, Artur. „Podstawy prawne rekolekcji szkolnych w polskim systemie oświaty”. Biuletyn Edukacji Medialnej 1 (2013): 22-32.

Mezglewski, Artur. Polski model edukacji religijnej w szkołach publicznych. Aspekty prawne. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2009.

Mezglewski, Artur. „Rozwiązania tymczasowe w zakresie statusu lekcji religii oraz statusu pracowniczego katechetów w roku szkolnym 1990/1991”. W: Prawo wyznaniowe w Polsce (1989-2009). Analizy – dyskusje – postulaty, red. Dariusz Walencik, 187-198. Katowice – Bielsko-Biała: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowości i Finansów w Bielski Białej, 2009.

Mezglewski, Artur. „Usunięcie i przywrócenie nauczania religii do szkół”. W: Katecheza dzisiaj – problemy prawne i teologiczne, red. Waldemar Janiga, Artur Mezglewski, 97-198. Krosno–Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu, 2000.

Pilich, Mateusz. „Prawne aspekty nauczania religii i krzewienia religijności w szkołach publicznych”. W: Obecność religii w publicznym systemie oświaty w aspekcie prawnym, red. Tadeusz J. Zieliński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT, 2012.

Sarnecki, Paweł. Artykuł 53. W: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz III, red. Lech Garlicki. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, 2003.

Szymanek, Jarosław. „Klauzule wyznaniowe w Konstytucji RP”. Studia z Prawa Wyznaniowego 8 (2005): 5-43.

Szymanek, Jarosław. „Nauczanie religii w szkole publicznej w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (kwestie wybrane)”. W: Obecność religii w publicznym systemie oświaty w aspekcie prawnym, red. Tadeusz J. Zieliński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT, 2012.

Tunia, Anna. „Pielgrzymka jako kategoria wyznaniowa i turystyczna”. W: Prawne aspekty turystyki pielgrzymkowej, red. Anna Tunia. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2014.

Tunia, Anna. Recepcja prawa wewnętrznego związków wyznaniowych w prawie polskim. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015.

Zieliński, Tadeusz J. „Konstytucyjne granice obecności religii w polskiej szkole publicznej”. W: Pro bono Reipublicae. Księga jubileuszowa Profesora Michała Pietrzaka, red. Paweł Borecki, Andrzej Czohara i Tadeusz J. Zieliński. Warszawa: Wydawnictwo LexisNexis, 2008.


Published
2016-12-15


Tunia, A. (2016). Zwolnienie z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych a poszanowanie zasady równouprawnienia kościołów i innych związków wyznaniowych. Studia Z Prawa Wyznaniowego, 19, 45–61. https://doi.org/10.31743/spw.123

Anna Tunia  atunia@kul.pl
Faculty of Law, Canon Law and Administration, John Paul II Catholic University of Lublin

Dr hab., Katedra Prawa Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych, Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin.

https://orcid.org/0000-0002-7703-0828



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  1. According to the Act of 4 February 1994 on copyright and related rights, the author of a publication transfers to the publisher the proprietary copyright of his or her work in all fields of exploitation known on the date of concluding an agreement with the publisher.
  2. Texts submitted for publication in Studia z Prawa Wyznaniowegocannot infringe the copyright of third parties. The author declares the originality of his or her publication when completing a declaration and signing a publishing agreement.
  3. Authors are permitted to post the publisher's version of their work online (e.g. in institutional repositories, academia.edu, researchgate.net or on their website) after its initial publication in this journal.
  4. With the consent of the editors, texts published in Studia z Prawa Wyznaniowego can be republished in other publications (provided that their original place of publication is acknowledged).
  5. This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. 

Most read articles by the same author(s)