The 2024–2025 changes in religious instruction in Polish public schools and their legality

Marek Strzała

Jagiellonian University image/svg+xml , Poland
https://orcid.org/0000-0003-1341-3464


Abstract

In 2024 and 2025, Poland’s Minister of Education issued three ordinances aimed at changing the status quo in the field of religious instruction in the country’s public schools. The major amendments introduced include the possibility of merging school groups for religion classes, reducing the number of weekly religion lessons to one hour, making it obligatory to conduct religion lessons directly before or after mandatory classes, and eliminating religion marks from the grade point average. The main concern regarding these ordinances is the procedure used for their issuance. The ordinances were issued by the Minister of Education without the prior consent of the religious communities, even though Article 12 para. 2 of the Education System Act (1991) requires them to be issued “in agreement” with the authorities of religious communities. In the recent judgments of the Polish Constitutional Tribunal (cases no. U 10/24, U 11/24, and U 2/25), it was declared that the issuance of these ordinances violated this provision (in addition to other incompatibilities with the provisions of the Polish Constitution and Polish Concordat, among other acts). Additionally, the majority of the jurists’ opinions raise serious doubts regarding the conformity of these ordinances with the Polish legal system. Indeed, the linguistic, logical, functional, and historical interpretations all lead to the conclusion that Article 12 para. 2 of the Education System Act introduces the requirement of acceptance of the authorities of religious communities when the government is about to issue or change regulations concerning religious education in Polish public schools. Until such consent is obtained, the government is obliged to maintain the status quo, provided that Article 12 para. 2 is in force.

Keywords:

Catholic Church, educational system, religious education, public school, churches and other religious organizations, religious communities



Abramowicz, Aneta. 2012. „Prawo do nauki religii w publicznych szkołach i przedszkolach a zasada równouprawnienia związków wyznaniowych”. Studia z Prawa Wyznaniowego 15: 235–254. https://www.kul.pl/files/214/studia_15/full_text/aneta_abramowicz_studia_z_prawa_wyznaniowego_15.2012.pdf [accessed: 23 June 2025].

Abramowicz, Aneta Maria. 2015. „Teaching of Religion in the System of Public Education and Equality of Religious Organizations”. Roczniki Nauk Prawnych 25(3): 7–32. https://doi.org/10.18290/rnp.2015.25.3-1. (Crossref)

Anczyk, Adam, Joanna Grzymała-Moszczyńska. 2018. „Religious Discrimination Discourse in the Mono-Cultural School: The Case of Poland”. British Journal of Religious Education 40(2): 182–193. https://doi.org/10.1080/01416200.2016.1209457. (Crossref)

Bernaciński, Łukasz. 2025. „Uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (wersja z dnia 30 września 2024 r.)”. The Legal Culture 7 (May). https://doi.org/10.37873/legal.2024.7.136. (Crossref)

Borecki, Paweł. 2007. „Konstytucyjność wliczania stopnia z religii do średniej ocen szkolnych”. Państwo i Prawo 9: 35–42.

Borecki, Paweł. 2008. „Konstytucyjność regulacji szkolnej nauki religii (głos w dyskusji)”. Studia Prawnicze 2(176): 31–40. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1130938 [accessed: 23 June 2025]. (Crossref)

Borecki, Paweł. 2024a. „Opinia prawna w sprawie zgodności z odpowiednimi postanowieniami Konstytucji RP, Konkordatu polskiego oraz właściwych ustaw Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 26 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizacji nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach”. Studia Prawa Publicznego 3(47): 131–152. https://doi.org/10.14746/spp.2024.3.47.6. (Crossref)

Borecki, Paweł. 2024b. „Wykonanie i respektowanie polskiego Konkordatu z 1993 r. Wybrane zagadnienia w ujęciu krytycznym”. Studia Prawa Publicznego 4(48): 9–36. https://doi.org/10.14746/spp.2024.4.48.1. (Crossref)

Brzozowski, Wojciech. 2010. „Glosa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 2 grudnia 2009 r. (sygn. akt U 10/07)”. Przegląd Sejmowy 48 (4): 196–206.

Byrska, Joanna Mysona. 2016. „Moral Education and Development in Poland after 1989”. Ethics & Bioethics 6 (1–2): 69–77. https://doi.org/10.1515/ebce-2016-0007. (Crossref)

Chrostowski, Mariusz. 2025. „Teaching Religion in Postmodern Society: Some Insights from the German “Carousel of Concepts” for the Renewal of Catholic Religious Education in Poland”. British Journal of Religious Education 47(3): 295–313. https://doi.org/10.1080/01416200.2024.2413098. (Crossref)

Chrostowski, Mariusz, Urlich Kropač. 2023. „Between “Religious Denomination” and “Social Diversity”: On the Future of Religious Education in Poland”. Paedagogia Christiana 51(1): 157–182. https://doi.org/10.12775/PCh.2023.007. (Crossref)

Czekalski, Ryszard. 2010. „Rys historyczny lekcji religii katolickiej w Polsce”. Studia Katechetyczne 7: 99–125.

Czuryk, Małgorzata. 2014. „Prawa rodziców i uczniów dotyczące nauczania religii w szkole publicznej w prawie polskim”. In: Religia i etyka w edukacji publicznej, eds. Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, Michał Poniatowski, 1st ed., 211–229. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Fancourt, Nigel. 2024. Religions, Beliefs and Education in the European Court of Human Rights: Investigating Judicial Pedagogies, 1st ed. Routledge Research in Religion and Education. Abingdon, Oxon [UK] . New York, NY: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003393276. (Crossref)

Filak, Agnieszka. 2019. „Wybrane kwestie organizacji nauczania religii w szkołach publicznych”. Rocznik Teologiczny 61(1): 149–194. https://doi.org/10.36124/rt.2019.07.

Garlicki, Leszek. 2009. „Religia a szkoła publiczna (na tle aktualnego orzecznictwa strasburskiego)”. In: Pro bono Reipublicae. Księga jubileuszowa Profesora Michała Pietrzaka, eds. Paweł Borecki, Tadeusz J. Zieliński, Andrzej Czohara, 244–254. Warszawa: LexisNexis Polska.

Goliszek, Piotr. 2020. „Nauczanie religii w polskich przedszkolach i szkołach publicznych”. Teka Komisji Prawniczej PAN – Oddział w Lublinie 13(2): 177–195. https://doi.org/10.32084/tekapr.2020.13.2-15. (Crossref)

Hejwosz-Gromkowska, Daria. 2020. „Religious Education in Poland: Between Absence and Presence”. Family Upbringing 22(1): 81–96. https://doi.org/10.61905/wwr/170460. (Crossref)

Horowski, Jarosław. 2022. „Religion Lesson in Schools in Poland – the Subject of Dispute and the Unused Potential”. British Journal of Religious Education 44(3): 238–245. https://doi.org/10.1080/01416200.2021.2024341. (Crossref)

Jabłoński, Krzysztof H. 2009. „Rzecznik Praw Obywatelskich wobec problemu nauczania religii w szkołach publicznych”. In: Pro bono Reipublicae. Księga jubileuszowa Profesora Michała Pietrzaka, eds. Paweł Borecki, Tadeusz J. Zieliński, Andrzej Czohara, 291–304. Warszawa: LexisNexis Polska.

Janiga, Waldemar, Artur Mezglewski. 2001. „Nauczanie religii w szkołach publicznych”. Roczniki Nauk Prawnych 11(1): 131–160.

Jedynak, Witold. 2019a. „Nauczanie religii w szkole w opiniach i ocenach polskiego społeczeństwa”. Roczniki Nauk Społecznych 11(47) (3): 79–101. https://doi.org/10.18290/rns.2019.11.3-4. (Crossref)

Jedynak, Witold. 2019b. „Nauczanie religii w polskich szkołach – sukces czy porażka?”. Poznańskie Studia Teologiczne 32(August): 207–228. https://doi.org/10.14746/pst.2018.32.13. (Crossref)

Jeżowski, Antoni J., Joanna Madalińska-Michalak. 2018. „Etyka i religia jako przedmioty nauczania: konkurencyjność czy komplementarność?”. Forum Oświatowe 30(2): 219–241. http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/655 [accessed: 23 June 2025].

Kasiński, Michał. 2019. „Religious Instruction in Polish Public Schools in Light of Universal and European Standards”. Acta Iuris Stetinensis 27: 81–100. https://doi.org/10.18276/ais.2019.27-05. (Crossref)

Kiciński, Andrzej. 2018. „Katecheza a nauczanie religii katolickiej w Polsce”. Roczniki Teologiczne 65(11): 17–34. https://doi.org/10.18290/rt.2018.65.11-2. (Crossref)

Kielczyk, Sławomir. 2022. „Lekcja religii w szkole w Polsce w czasach powojennych i współczesnych. Rys historyczny”. Warszawskie Studia Pastoralne 58(4): 33–76. https://doi.org/10.21697/wsp.2022.4.02.

Klimski, Wojciech. 2021. „Przyszłość lekcji religii w trzydziestą rocznicę powrotu do szkoły. Konteksty socjologiczne”. Studia Humanistyczne AGH 20(3): 33–50. https://doi.org/10.7494/human.2021.20.3.33. (Crossref)

Koredczuk, Józef. 2014. „Kompetencje Ministra Edukacji Narodowej dotyczące nauczania religii i etyki w szkołach publicznych”. In: Religia i etyka w edukacji publicznej, eds. Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, Michał Poniatowski, 1st ed., 77–93. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Kroczek, Piotr. 2015. „Religious Freedom in the Context of Education in Poland. Relationship between Polish State and the Catholic Church”. Analecta Cracoviensia 47: 197–215. https://doi.org/10.15633/acr.1757. (Crossref)

Krukowski, Józef. 2011. „Religion in Public Education – Poland”. In: Religion in Public Education: Proceedings of the Conference, Trier, 11–14 November 2010, ed. Gerhard Robbers, 383–398. Germany: European Consortium for Church and State Research.

Krukowski, Józef. 2014. „Religia w edukacji publicznej w państwach Unii Europejskiej. Panorama systemów”. In: Religia i etyka w edukacji publicznej, eds. Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, Michał Poniatowski, 1st ed., 27–54. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Krukowski, Józef, Krzysztof Warchałowski. 2014. „Wprowadzenie”. In: Religia i etyka w edukacji publicznej, eds. Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, Michał Poniatowski, 1st ed., 7–10. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Krzywkowska, Justyna. 2017. „Uregulowania prawne i praktyka w zakresie nauczania religii w szkołach publicznych w Polsce”. Studia Prawnoustrojowe 38: 355–368.

Leszczyński, Paweł A. 2012. „Czy nauczanie religii w publicznych placówkach oświatowych jest funkcją religijną czy oświatową?”. In: Obecność religii w publicznym systemie oświaty w aspekcie prawnym, ed. Tadeusz J. Zieliński, 1st ed., 121–126. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.

Matwiejuk, Jarosław. 2023. „State Relations with Churches and Other Religious Organizations in Poland – Proposals for Changes after the Parliamentary Elections in 2023”. Studia Sieci Uniwersytetów Pogranicza 7: 171–185. https://doi.org/10.15290/sup.2023.07.10. (Crossref)

Mąkosa, Paweł. 2005. „Trwałe miejsce nauczania religii w polskim systemie oświatowym”. Katecheta 49(1): 63–69.

Mąkosa, Paweł. 2015. „Confessional and Catechetical Nature of Religious Education in Poland”. The Person and the Challenges. The Journal of Theology, Education, Canon Law and Social Studies Inspired by Pope John Paul II 5(2): 53–66. https://doi.org/10.15633/pch.1521. (Crossref)

Mezglewski, Artur. 2000a. „Przepisy kształtujące rozwiązania systemowe w zakresie nauczania religii w szkołach publicznych w Polsce na tle standardów międzynarodowych”. In: Katecheza dzisiaj. Problemy prawne i teologiczne, eds. Waldemar Janiga, Artur Mezglewski, 109–116. Krosno–Sandomierz: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Krośnie; Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu.

Mezglewski, Artur. 2000b. „Usunięcie i przywrócenie nauczania religii do szkół”. In: Katecheza dzisiaj. Problemy prawne i teologiczne, eds. Waldemar Janiga, Artur Mezglewski, 97–108. Krosno–Sandomierz: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Krośnie; Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu.

Mezglewski, Artur. 2005. „Kwestie problematyczne związane z wprowadzeniem nauczania religii do szkół publicznych w Polsce”. Prawo –Administracja – Kościół 3(22): 65–88.

Mezglewski, Artur. 2009a. „Nauczanie religii a zasada świeckości szkoły oraz bezstronności władz publicznych w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych”. In: Bezstronność religijna, światopoglądowa i filozoficzna władz Rzeczypospolitej Polskiej, ed. Tadeusz J. Zieliński, 95–105. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.

Mezglewski, Artur. 2009b. Polski model edukacji religijnej w szkołach publicznych. Aspekty prawne, 1st ed. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Mezglewski, Artur. 2011. „Zasada równouprawnienia religii jako przedmiotu nauczania w szkołach publicznych oraz jej prawne i faktyczne konsekwencje”. Prawo i Religia 2: 65–83.

Milerski, Bogusław. 2009. „Edukacja religijna w szkole neutralnej światopoglądowo”. In: Pro bono Reipublicae. Księga jubileuszowa Profesora Michała Pietrzaka, eds. Paweł Borecki, Tadeusz J. Zieliński, Andrzej Czohara, 333–341. Warszawa: LexisNexis Polska.

Misztal, Henryk. 2000. „Prawa rodziny w zakresie wychowania dzieci”. In: Katecheza dzisiaj. Problemy prawne i teologiczne, eds. Waldemar Janiga, Artur Mezglewski, 13–31. Krosno–Sandomierz: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Krośnie; Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu.

Němec, Damián. 2015. „Regulation of Education of Catholic Religion in Concordat Agreements with Post-Communist Countries”. Kościół i Prawo 4(1): 103–123. https://doi.org/10.18290/kip.2015.4.1-8. (Crossref)

Olszówka, Marcin. 2025. „Organizowanie lekcji religii w grupie międzyklasowej. Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 stycznia 2021 r., III OSK 2907/21”. Studia z Prawa Wyznaniowego, January. Online First: https://doi.org/10.31743/spw.17878. (Crossref)

Ożóg, Michał. 2015. „Prawo rodziców do wychowania dziecka zgodnie z własnymi przekonaniami w świetle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.”. Studia z Prawa Wyznaniowego 18: 263–85. (Crossref)

Pankiewicz, Ryszard. 2023. „Prawo czy obowiązek nauczania religii w szkołach katolickich w Polsce”. Biuletyn Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 18(20): 203–218. https://doi.org/10.32084/bsawp.7776. (Crossref)

Pietrzak, Michał. 1990. „Państwo laickie”. In: Studia Konstytucyjne, vol. 7: Teoretyczne problemy państwa, ed. Sylwester Zawadzki, 102–140. Uniwersytet Warszawski. Wydział Prawa i Administracji. Warszawa: COM SNP.

Pilich, Mateusz. 2012. „Prawne aspekty nauczania religii i krzewienia religijności w szkołach publicznych”. In: Obecność religii w publicznym systemie oświaty w aspekcie prawnym, ed. Tadeusz J. Zieliński, 1st ed., 17–61. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.

Pilich, Mateusz. 2015. Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, 6th ed. Praktyczne Komentarze Lex. Warszawa: Wolters Kluwer.

Pisarek, Mateusz. 2013. Obecność nauczania religii w publicznym systemie oświaty w świetle obowiązującego prawa. Rzeszów: Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej.

Piszko, Agata. 2018. Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, 1st ed. Komentarze Praktyczne. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Plucińska-Filipowicz, Alicja, Marek Wierzbowski, Tomasz Filipowicz (eds.). 2024. Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz, 4th ed. Komentarze. Warszawa: Wolters Kluwer.

Poniatowski, Michał. 2014. „Podstawy finansowania nauczania religii w szkołach publicznych z budżetu państwa”. In: Religia i etyka w edukacji publicznej, eds. Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, Michał Poniatowski, 1st ed., 169–209. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Ponikowska-Stejskal, Marta, Bogusław Przywora. 2022. „A Legal Framework for Teaching Religion and Ethics in the Polish Education System”. In: Law, Education, and the Place of Religion in Public Schools: International Perspectives, ed. Charles J. Russo, 184–200. Routledge Research in Religion and Education 20. New York (N.Y.)–London: Routledge. (Crossref)

Przybylska, Ewa, Danuta Wajsprych. 2020. „Social Worlds and Religious Education in Poland: Towards the Elimination of Disharmony”. British Journal of Religious Education 42(2): 202–213. https://doi.org/10.1080/01416200.2018.1556601. (Crossref)

Rogowski, Cyprian. 2015. „Religious Education at Schools in Poland”. In: Religious Education at Schools in Europe, eds. Martin Jäggle, Martin Rothgangel, Thomas Schlag, 1st ed., 185–208. Göttingen: V&R Unipress. https://doi.org/10.14220/9783737005135.185. (Crossref)

Różański, Mieczysław. 2024. „Proces eliminowania nauczania religii w szkołach publicznych Polski Ludowej w latach 1945–1961”. Biuletyn Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 19(21): 221–235. https://doi.org/10.32084/bsawp.9219. (Crossref)

Słotwińska, Helena. 2000. „Katechizacja w szkole w opinii młodzieży – po dziesięciu latach nauczania”. In: Katecheza dzisiaj. Problemy prawne i teologiczne, eds. Waldemar Janiga, Artur Mezglewski, 33–42. Krosno–Sandomierz: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Krośnie; Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu.

Sobczyk, Paweł. 2008. „Wolność religijna a nauczanie w szkole”. Prawo Kanoniczne 51(1–2): 211–227. https://doi.org/10.21697/pk.2008.51.1-2.11. (Crossref)

Sobczyk, Paweł. 2011. „Wliczanie rocznych ocen z religii do średniej ocen w kontekście wolności religijnej w wymiarze indywidualnym i wspólnotowym”. In: Bilateralizm w stosunkach państwowo-kościelnych, ed. Marek Bielecki, 1st ed., 195–210. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Sobczyk, Paweł. 2014. „Kształtowanie pozycji prawnej religii jako przedmiotu w edukacji publicznej”. In: Religia i etyka w edukacji publicznej, eds. Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, Michał Poniatowski, 1st ed., 121–141. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Stanisz, Piotr. 2014. „Symbole religijne w szkole publicznej”. In: Religia i etyka w edukacji publicznej, eds. Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, Michał Poniatowski, 1st ed., 143–167. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Stanisz, Piotr. 2023. Religion and Law in Poland, 3rd ed. Alphen aan den Rijn: Wolters Kluwer Law International.

Stanisz, Piotr. 2025. “L’insegnamento della religione nelle scuole: la crisi nelle relazioni Stato-Chiesa in Polonia”. L’Osservatore Romano, 15.02.2025. https://www.osservatoreromano.va/it/news/2025-02/quo-038/l-insegnamento-della-religione-nelle-scuole-la-crisi-nelle-relaz.html [accessed: 23 June 2025].

Stanisz, Piotr, Dariusz Walencik. 2024. „Tryb nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach”. Studia z Prawa Wyznaniowego 27: 361–379. https://doi.org/10.31743/spw.17760. (Crossref)

Stanuch, Zbigniew. 2014. Walka o religię. Katechizacja szkolna i pozaszkolna na Pomorzu Zachodnim w latach 1945–1961. Szczecin: Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Oddział w Szczecinie.

Steczkowski, Piotr. 2016. „Kwestie wyznaniowe w programach polskich partii politycznych”. In: Polityka wyznaniowa a prawo III Rzeczypospolitej, eds. Michał Skwarzyński, Piotr Steczkowski, 19–32. Lublin: Wydawnictwo KUL. (Crossref)

Stępień, Jakub. 2023. „Relations Between the Third Republic of Poland and the Catholic Church in the Program Documents of Political Parties. An Attempt of Classification and Evaluation of Selected Postulates”. Przegląd Prawa Konstytucyjnego 75(5): 339–351. https://doi.org/10.15804/ppk.2023.05.24. (Crossref)

Strzała, Marek. 2024. „Religious Freedom and the Implementation of Electoral Programmes after the 2023 Parliamentary Elections in Poland”. In: Naděje Právní Vědy 2023: Právní Věda v Praxi, eds. Vilém Knoll, Jakub Hablovič, 639–652. Plzeň: University of West Bohemia, Czech Republic. https://doi.org/10.24132/ZCU.NADEJE.2023.639-652. (Crossref)

Szczepaniak, Damian. 2015. „Wolność sumienia i wyznania a nauczanie religii w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka”. In: Międzynarodowa ochrona praw człowieka – współczesne problemy na świecie, eds. Tomasz Jurczyk, Mariusz Jabłoński, Patryk Gutierrez, 1st ed., 63–81. e-Monografie, no. 63. Wrocław: E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. http://www.bibliotekacyfrowa.pl/publication/67621 [accessed: 23 June 2025].

Sztychmiler, Ryszard. 2021. „Gwarancje wychowania religijnego dzieci w prawie polskim”. Studia z Prawa Wyznaniowego 24: 211–228. https://doi.org/10.31743/spw.12733. (Crossref)

Szymanek, Jarosław. 2012. „Nauczanie religii w szkole publicznej w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (kwestie wybrane)”. In: Obecność religii w publicznym systemie oświaty w aspekcie prawnym, ed. Tadeusz J. Zieliński, 1st ed., 63–104. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.

Tomasik, Piotr. 2010. „Nauczanie religii katolickiej w strukturze polskiej szkoły”. Studia Katechetyczne 7: 126–148.

Tomasik, Piotr. 2014. „Stanowisko Konferencji Episkopatu Polski w sprawie nauczania religii w szkołach publicznych”. In: Religia i etyka w edukacji publicznej, eds. Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, Michał Poniatowski, 1st ed., 55–76. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Warchałowski, Krzysztof. 1998. Nauczanie religii i szkolnictwo katolickie w konkordatach współczesnych, 1st ed. Prace Wydziału Nauk Prawnych 7. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Warchałowski, Krzysztof. 2023. „Nauczanie religii i szkolnictwo katolickie wedle gwarancji Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską z dnia 28 lipca 1993 r. – analiza stanu współczesnego”. In: Rzeczpospolita Polska zapewnia Kościołowi Katolickiemu wolność sprawowania kultu... Publikacja z okazji 30-lecia zawarcia konkordatu, eds. Patryk Palczewski, Michał Adam Szymański, 257–278. Łódź: Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph.

Więcek, Katarzyna Małgorzata. 2013. „Nauczanie religii katolickiej w polskiej szkole publicznej w kontekście prawa rodziców do wychowania religijnego dzieci – aspekty historyczne i wybrane aktualne problemy”. Studia z Prawa Wyznaniowego 16: 185–211. https://www.kul.pl/files/214/studia_16/full_text/katarzyna_wiecek_studia_z_prawa_wyznaniowego_16.2013.pdf [accessed: 23 June 2025].

Zellma, Anna, Roman Buchta, Wojciech Cichosz. 2022. „The (Non)Transgressive Character of Religious Education for Children and Young People in Polish Schools”. British Journal of Religious Education 44(3): 223–237. https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082. (Crossref)

Zielińska, Katarzyna, Marcin K. Zwierżdżyński. 2013. „Religious Education in Poland”. In: The Routledge International Handbook of Religious Education, eds. Derek H. Davis, Elena Miroshnikova, 1st ed., 264–271. The Routledge International Handbook Series. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203106075-36. (Crossref)

Zielińska, Katarzyna, Marcin K. Zwierżdżyński. 2017. „Sacred or Profane? Human Rights in Religious Education in Poland”. In: Religion, Education and Human Rights: Theoretical and Empirical Perspectives, eds. Anders Sjöborg, Hans-Georg Ziebertz, 1st ed. Religion and Human Rights 1. Cham: Springer. (Crossref)

Zieliński, Tadeusz J. 2009. „Konstytucyjne granice obecności religii w szkole publicznej”. In: Pro bono Reipublicae. Księga jubileuszowa Profesora Michała Pietrzaka, eds. Paweł Borecki, Tadeusz J. Zieliński, Andrzej Czohara, 502–528. Warszawa: LexisNexis Polska.

Zieliński, Tadeusz J. 2023. „Merytoryczne i legislacyjne uwagi do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1992 r. dotyczącego nauczania religii i etyki”. Studia z Teorii Wychowania 14(4): 69–90. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.1196. (Crossref)

Zonik, Aleksandra. 2012. „Nauczanie religii w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r. i polskim Konkordacie z 1993 r.”. Kościół i Prawo 1(14): 167–177. https://ojs.tnkul.pl/index.php/kip/article/view/9909/9839 [accessed: 23 June 2025].

Zwierżdżyński, Marcin K. 2017. „The Politics of Religious Education in Poland After 1990”. In: Religion, Politics, and Values in Poland: Continuity and Change Since 1989, eds. Sabrina P. Ramet, Irena Borowik, 1st ed., 137–159. Palgrave Studies in Religion, Politics, and Policy. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-43751-8. (Crossref)

Download

Published
2025-12-22


Strzała, M. (2025). Zmiany w nauczaniu religii w polskich szkołach publicznych w latach 2024-2025 i ich legalność. Studia Z Prawa Wyznaniowego, 28, 149–174. https://doi.org/10.31743/spw.18765

Marek Strzała  marek.strzala@uj.edu.pl
Jagiellonian University image/svg+xml

PhD, Department of Ecclesiastical Law and Law on Religious Denominations, Faculty of Law and Administration, Jagiellonian University, ul. Gołębia 9, 31-007 Kraków, Poland

https://orcid.org/0000-0003-1341-3464



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  1. According to the Act of 4 February 1994 on copyright and related rights, the author of a publication transfers to the publisher the proprietary copyright of his or her work in all fields of exploitation known on the date of concluding an agreement with the publisher.
  2. Texts submitted for publication in Studia z Prawa Wyznaniowegocannot infringe the copyright of third parties. The author declares the originality of his or her publication when completing a declaration and signing a publishing agreement.
  3. Authors are permitted to post the publisher's version of their work online (e.g. in institutional repositories, academia.edu, researchgate.net or on their website) after its initial publication in this journal.
  4. With the consent of the editors, texts published in Studia z Prawa Wyznaniowego can be republished in other publications (provided that their original place of publication is acknowledged).
  5. This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. 

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>